„A minőség növelésének kulcsa a jó példák megosztása” – Lezárult a Profformance projekt első szakasza

2022.06.17.

Hír | Felsőoktatás

Több ország összefogásával létrejött, egyedülálló eszközt mutattak be 2022. június 16-án, a Profformance projekt zárórendezvényén. A konferencián a projekt eredményeinek ünnepélyes bemutatása mellett átadták az első Nemzetközi Felsőoktatási Oktatói Díjakat is.

Az oktatók kompetenciájának fejlesztése hosszú évek óta a Tempus Közalapítvány kiemelt tevékenységei közé tartozik. Közel 10 éve indultak el az első gyakorlati és módszertani tréningek, melyek idővel megalapozták az igényt a kiemelkedően teljesítő oktatók munkájának elismerésére, az intézmények és felsőoktatási szervezetek felé való visszacsatolásra és az összegyűlt jó példák elérhetővé tételére.

Ezeknek a tevékenységeknek ad strukturált formát a 2019-ben, az Európai Felsőoktatási Térség Reformja kezdeményezés keretében létrejött Profformance projekt, melynek koordinátora a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Tempus Közalapítvány.

Ennek a hároméves munkának az eredményét összegezték június 16-án a Profformance nemzetközi zárókonferenciáján, mely során bemutatták a projekt termékeit és ünnepélyes keretek között útnak indították, az Ausztria, Csehország, Grúzia, Horvátország, Szerbia és számos további ország szakértőinek összefogásával létrejött a kiválósági adatbázist és a Profformance 3D oktatói értékelő eszközt. Az értékelő eszköz komplex és átfogó rendszert kínál az oktatók oktatással kapcsolatos szerepeinek, feladatainak és kompetenciáinak értékelésére, különös tekintettel az Európai Felsőoktatási Térség prioritásaira: a digitalizációra, az inklúzióra, a nemzetköziesítésre és a fenntarthatóságra.

A program eredményeit ünneplő konferenciát Dr. Hankó Balázs felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár nyitotta meg, aki köszöntő beszédében elmondta, hogy a projekt során létrejött együttműködés és a hiánypótló nemzetközi kutatások lehetővé teszik az előremutató gyakorlatok megosztását nem csak Európa-szerte, hanem globális szinten is. Kiemelte: a minőség növelésének kulcsa ezeknek a jó példáknak a megosztása, amivel támogatni kell a felsőoktatási intézményeket.

A projekt vezető szakértője, Vass Vilmos, a Budapesti Metropolitan Egyetem oktatója hangsúlyozta, hogy a koronavírus utáni első, személyes találkozó meghatározó fontosságú a projekt életében, majd hozzátette, hogy az elért eredmények a felkészült és elkötelezett szakértői csapatnak, az online megvalósításhoz igazított rugalmas módszertannak és a nemzetközi, szakmai együttműködésnek köszönhetőek.

A projekt első szakaszának zárása alkalmából szervezett kerekasztal beszélgetésen a Profformance nemzetközi partnerei, többek között Daliborka Luketic, Irine Darchia, Barbara Gabriel, Ruaidhri Neavyn és Jan Beseda mutatták be a projekt sokszínűségét a különböző európai országokban. A szakemberek kiemelték, hogy minél több innovatív jógyakorlatot kell gyűjteni, hogy ezzel is felhívjuk a figyelmet a közös célok fontosságára, mivel a jövőben kiemelt szerepet kap a disszemináció.

Hazai és nemzetközi oktatókat díjaztak

A rendezvényen első alkalommal adták át a Nemzetközi Felsőoktatási Oktatói Díjakat, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy az oktatók sikerét nem csak a tudománymetrikai indikátoraik határozzák meg, hanem az is, hogy milyen módon oktat, hogyan készíti elő a kurzusait, milyen eszközöket használ, a kutatási eredményeit miként építi be az oktatásba és hogyan fejleszti a saját kompetenciáit.

A rangos elismerést a Profformance országok felsőoktatásban dolgozó oktatói nyerhették el a hallgatóközpontú kurzusfejlesztés, az innovatív oktatási módszerek, illetve az értékelő rendszerek kidolgozása, és a társadalmi kihívásokra választ adó felsőoktatási tevékenységek kategóriájában. A példaértékű projektek között szerepel egy tudományos szövegek olvasásának játékosítását lehetővé tevő-, és egy orvosi kommunikációs képzés nemzetköziesítését célzó kurzusterv; egy átfogó eszközkészletet bevezető projekt, amely segítséget nyújt a digitális tananyagok és a programozási kurzusok gyakorlatgenerálásához, illetve egy kiterjesztett valóság használatát ösztönző módszer is, ami a bűnüldözési gyakorlatokban segítik az oktatók és hallgatók munkáját.

A díjazásban részesült hazai és nemzetközi szakemberek a délutáni szekcióüléseken mutatták be jógyakorlataikat.

Mindenki számára elérhetőek az inspiráló nemzetközi példák

A beérkezett pályázatokból 126 jógyakorlat feltöltésre került az award.profformance.eu oldalra. A Profformance hálózat tagjai és az érdeklődők szakmai webináriumok keretében is találkozhatnak az értékelő eszközzel, valamint megismerhetik a kiválósági adatbázisban szereplő előremutató példákat.

2022-2025 között a konzorcium új partnerekkel kiegészülve tovább dolgozik az oktatás és tanulás minőségfejlesztésén a Profformance+ projekt keretében.

További információ a projektről a létrejött termékekről a profformance.eu honlapján található.

 

Utolsó módosítás: 2022.06.29.