Párbeszédek gyakoroltatása

Beküldve2011-01-12 20:31:50
Tanár neveGaál Tamás Péterné
TémakörIdegen nyelv
Fejlesztett kulcskompetenciákIdegen nyelvi kommunikáció

Célcsoport


Korosztály szerintáltalános, nem korcsoporthoz kötött
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotRichard Language College
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
A párbeszédek használata a nyelvórán igen fontos nyelvileg, a tanár és a diák szempontjából is:
- a diákok a nyelvet kontextusban (szövegkörnyezetben) használják
- a nyelvvel kommunikálnak, vagyis közölnek
- jól gyakorolhatják a kiejtést és a hanglejtést
- a párbeszédek autentikusak és életszerűek
- különböző hangulatokat és helyzeteket jeleníthetnek meg
- az olvasott szöveggel ellentétben a párbeszédek spontánabbak
- a speciális szókincset szövegkörnyezetben gyakorolják (pl. a bankban)
- könnyű a diákokat foglalkoztatni
- könnyű előkészíteni és levezetni
- a diákok tudják, mit kell tenniük, és szeretik ezeket a feladatokat.

Az egyik módja a dialógus gyakorlásának a következő.
Csoport: bármilyen szint
Létszám: bármilyen
Munkaszervezés: pármunka, majd egyéni munka
Kellékek: fénymásolás, olló, CD/kazetta/tanár hangja
Előkészítés: a könyvből másolt és mondatokra szétvágott párbeszéd, kazetta beállítása

A feladat menete:
A tanár kiosztja a mondatokra szétvágott párbeszédet. A diákok csoportokban sorrendbe rakják a mondatokat. A diákok meghallgatják (CD/kazetta/tanár olvassa) a párbeszédet, s ellenőrzik, jól dolgoztak-e. A tanár rákérdez az ismeretlen szavakra. A diákok ezután párokban gyakorolják a dialógust.
Ezután a tanár beszedi a cetliket, és felolvassa a párbeszédet úgy, hogy egy-egy szót megváltoztat benne. A diákok lejegyzik a a rossz szavakat, melléírva az eredeti szavakat is.
Variációk: 1. Az elején két dialógus mondatait összekeverjük, s szét kell válogatni őket.
2. A végén jobban megmozgatja a gyerekeket (10-12 éves korosztály), ha felállnak és, ha változást hallanak az eredetihez képest, akkor leülnek.

(Megjegyzés: A mondatok között két vágást kell eszközölni, nehogy a diákok a vágások mentén - mint egy kirakóst - könnyedén kirakják az eredetit.)

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Mozgásos készségek | Szóbeli szövegértés, szövegalkotás | Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Problémamegoldás | Kreatív gondolkodás