Szövegalkotás fejlesztése digitális történetmesélés formájában okostelefonok alkalmazásával

Közzétéve2016-08-20 23:41:20
ÖtletgazdaDr. Laczkó Mária,
Napjaink digitális nemzedéke szókincsbeli nehézségekkel, kifejezési gondokkal küzd. Gyakran olvashatjuk azt is, hogy nem szívesen kommunikálnak, a feltett kérdésekre gyakran egyszavas válaszokat adnak.

Ezért a módszertani ötlet alapja az, hogyan tudjuk a digitális nemzedék kommunikációs készségét ( szóbeli és/vagy írott nyelvi) fejleszteni az általuk használt digitális eszközök alkalmazásával.

A választott gyakorlat egy összefoglaló vagy gyakorló óra szerves része, témája a kreatív szövegalkotás. A feladatban elsősorban a diákok közkeletű digitális eszközének, az okostelefonoknak többféle funkciójára építettünk, Célunk volt valamiképpen a digitális történetmesélést "imitálni, megközelíteni" . A tanulókat 4 csoportban dolgoztatjuk és minden csoportnak egy-egy szövegtípust kell megalkotnia. A szövegalkotást az anyaggyűjtés módszerével kezdik a tanulók, ehhez az okostelefont használhatják. A bemutatott módszertani ötlet egyrészt az okostelefon tároló funkcióját (korábban elmentett, képek, információk előhívása a kialakítandó szöveghez), másrészt az okostelefon internetelérési lehetőségét használja ki (információk gyűjtése, képek, hanghatások keresése a szövegekhez a megadott honlapokról, esetleg saját keresés alapján). A feladatok megoldásakor a diákok építettek a mobiltelefon egyéb alkalmazási lehetőségére is (erre volt módjuk), így note-padként is funkcionált telefonjuk, amikor a szöveget megalkották. (A 4 csoport közül háromban a notepad-ben írták a szöveget.) Az elkészített szövegeket digitális formában kellett bemutatni, ehhez a telefon rögzítési funkcióját és a lejátszást használták. Ha ez "valódi" digitális történet, akkor a szöveg szerkesztése olyan műveleteket igényel, amihez már számítógép, vágóprogram is kell, hogy a telefonnal rögzített szöveget (hangfájlt) a keresett képekkel, hangokkal össze tudják szerkeszteni, illetve ez ilyen ismereteket is igényel, és több időt is. Kísérleti alkalmazásunkban, az ötlet szintjén erre nem volt mód, de a tanulók a digitális történet mesélést imitálták azzal, hogy a rögzített szövegek közben a megfelelő helyen a telefonok tároló funkcióját alkalmazva képekkel illusztrálták a szöveget. Ez így nagyon komoly egymásra figyelést igényelt, hisz az egyik tanuló játszotta a rögzített szöveget, mások a talált képeket, fotókat rögzítették a telefonra, s a szöveg közben a megfelelő helyen játszották le. Olyan osztályban, ahol programozási ismereteket már tanultak a diákok és számítógépes lehetőség is van, ott "igazi digitális" történetet lehet produkálni, lejátszani. A következő lépésünk ezért az, hogy ugyanezt az anyagot ilyen osztályban is kipróbálhassuk majd.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be