12:00-13:00 |
Kerekasztal-beszélgetés az Erasmus+ 35. évfordulója jegyében
Résztvevők: Barna Zsombor (színész, bábszínész)
Fóris Norbert (sportoló)
Galgóczy Éva (pedagógus, projektkoordinátor)
Gyöngyösi Krisztina (tréner, mentálhigiénés szakember)
Kovács Ákos (hosszútávú diákmobilitás résztvevő)
Változatos karrierutakat bejáró példaértékű Erasmus-résztvevők mutatják meg a program szépségeit, sokszínűségét, pozitív hatásait az ember életére. Az Erasmus35 arcai egy interaktív kerekasztal-beszélgetés keretében osztják meg személyes élményeiket, inspiráló történeteiket. A közönséget is játékra invitáljuk: ezúttal nem kérjük, hogy kapcsolják ki a telefonjaikat, épp ellenkezőleg!
|
14:00-15:00
|
Párhuzamos szekciók 1.
1. szekció: Erasmus+ nívódíjasok 1. Bemutatkoznak a 2022-es év Erasmus+ nívódíjas projektek megvalósítói a felnőtt tanulási szektorból.
- Antener Oktatásszervező Kft.
Trénerek Európában Előadó: Piroska Tímea, ügyvezető, tréner, coach Junior és szenior trénerek gyűjtöttek jó gyakorlatokat és tapasztalatokat külföldi szervezetektől. Ennek hatására nemcsak a trénerek kompetenciái fejlődtek, a szervezet is innovatív módszerekkel gazdagodott. A projekt keretein belül egy módszertani kézikönyv is készült közel 100 feladattal.
- Itt és Most Egyesület
Empowering Teachers with Technology – Nyelvtanárok a digitális világban Előadó: Müller Helga, projektmenedzser Az együttműködés keretein belül egy olyan alkalmazást hoztak létre, amely összeköti az online térben a nyelvoktatókat és diákjaikat. A Nexus alkalmazás lehetővé teszi, hogy a tanárok figyelemmel kövessék diákjaik fejlődését, személyre szabott feladatokat adjanak nekik és motiválják őket a fizikai távolság ellenére is.
2. szekció: Erasmus+ nívódíjasok 2. Bemutatkoznak a 2022-es év Erasmus+ nívódíjas projektek megvalósítói a köznevelési szektorból.
- ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium
Mindenhol tanulunk - Tanítási stratégiák és színterek lokális és globális világunkban Előadó: J. Tóth Judit, projektkoordinátor A MinTA projekt célja az volt, hogy az iskola tanárai megismerjék más európai országok gondolkodásmódját, iskola-kultúráját, illetve segítsék diákjaik tudatos európai polgárrá válását. Az intézmény a pedagógiai programjában vállalja az autizmus spektrumzavarral élő diákok tanítását, képzését is. E sajátos pedagógiai területnek fejlesztése érdekében választották az inklúzióval és integrációval, az SNI-s diákokkal, a pozitív pszichológiával, illetve a coaching módszereivel foglalkozó képzéseket.
- Bajai III. Béla Gimnázium
healTH AT School (THATS)- Egészséges életmód az iskolában Előadó: Páli Noémi, intézményvezető-helyettes, pályázati koordinátor A Bajai III. Béla Gimnázium három partnerével együtt valósította meg a healTH AT School (THATS) projektet, amely során az egészséges életmód témáját járták körül a legtágabb értelemben – beleértve a testi és lelki egészséget, kiemelten kezelve az iskolai zaklatás (bullying) elleni küzdelmet, de nagy hangsúlyt fektettek a környezeti fenntarthatóságra is. A projekt során több termék is született, mint az Egészség Program online elektronikus könyve, illetve a bullying témakörében a partnerekkel közösen készített kisfilm.
3. szekció: Erasmus+ nívódíjasok 3. Bemutatkoznak a 2022-es év Erasmus+ nívódíjas projektek megvalósítói a szakképzési szektorból.
- Déli ASZC Jánoshalmi Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
Fenntarthatóság és technikai innováció az állattartásban Előadók: Stadler Mónika, igazgatóhelyettes és Sári Éva, tanár, felnőttképzés vezető Diákok és tanárok fedezték fel a fenntartható állattartás módszereit a környezetbarát takarmányozástól kezdve a fejőroboton át egészen az okosistállóig. A projektben kevesebb lehetőséggel rendelkező diákok is részt vettek; a külföldi tapasztalatok szakmai fejlődésükhöz és magabiztosságuk, önállóságuk erősödéséhez egyaránt hozzájárult.
- ÉK Egyesület
Illustrative Multilingual Dictionary for Architects, Builders & Construction Workers - Képes többnyelvű szótár építészeknek, építkezőknek és kivitelezőknek Előadó: Palotás Gábor, alelnök, projektkoordinátor Az ÉK Egyesület 8 európai partnerével egy képes, többnyelvű szótárt hozott létre építészek számára, az ARCHIDICT-et. A szótár hanganyagokkal és interakciós lehetőségekkel segíti az egyes tématerületek részletes megismerését, miközben a tanulók, szakemberek, vagyis a felhasználók innovatív gyakorlatokkal fejleszthetik tudásukat. A partnerség a mai napig aktív annak érdekében, hogy rendszeres korrekciókkal és frissítésekkel fejlesszék a szakmai anyagokat, elsődlegesen a szótár tartalmát, beleértve úgy a képi anyagot, mint a 9 nyelven rendelkezésre álló szóanyagot.
4. szekció: Az ifjúsági terület jó példái Olyan projektek mutatkoznak be, amelyek terjesztésre érdemesként vagy bizottsági jó példaként kiemelkedők az ifjúsági szektorban.
- Pro Progressione Kulturális Nonprofit Közhasznú Kft
Academy for Actors of Social Change – A társadalmi változás akadémiája Előadó: Petrányi Barna ügyvezető és Lőrincz Adrienn kulturális menedzser A projekt kevesebb lehetőséggel rendelkező fiatalokkal foglalkozó ifjúságsegítő szakemberek szakmai fejlődését támogatta. A képzés során a résztvevők a szociálisan elkötelezett művészetek különböző, az ifjúságsegítői praxisban eredményesen alkalmazható módszertanaival ismerkedtek meg. A szervezet célja a szociálisan elkötelezett művészetek hálózatának bővítése, elősegítve, hogy a hasonló érdeklődésű szakemberek ne csupán saját közösségükben érjenek el társadalmi változást, de határokon átnyúló együttműködéseket is ki tudjanak alakítani.
- Magyar Zsonglőr Egyesület
Circus pedagogy for youth workers –Cirkusszal a világot Előadó: Kajos Rebeka Dóra, projektmenedzser A szociális cirkusz kiváló módszer többek között az önbizalom növelésére, az állóképesség, a társas készségek fejlesztésére, de még tanulási nehézségek esetén is alkalmazható. A Circus pedagogy for youth workers projekt célja az volt, hogy minél szélesebb körben elérhetővé váljon ez az egyedi és hiánypótló módszer. Az egyhetes program végén minden résztvevő a hazai célcsoportjához igazított foglalkozástervet hozott létre, hogy a projekten tanultak fenntarthatósága biztosított legyen.
5. szekció: Bemutatkoznak az Erasmus+ program partnerhálózatai
- Előadók: Vedovatti Anildo, projekt koordinátor, Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal és Balogh Edit, EQF-NCP szakmai vezető, Oktatási Hivatal
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal által koordinált projektek (EPALE Nemzeti Támogató Szolgálat, EUROGUIDANCE Nemzeti Koordinációs Pont, EQAVET Nemzeti Referenciapont, A Felnőttkori Tanulás Cselekvési Tervének Nemzeti Koordinációja) és az EKKR Nemzeti Koordinációs Pont munkatársai mutatják be hogyan támogatják hálózataik az Erasmus+ programot és a társadalmi befogadást.
6. szekció: Inklúzió a felsőoktatási partnerségi projektekben Műhelymunka során, sikeres projektmegvalósítók szemszögéből vizsgáljuk meg a döntéshozatalból és lehetőségekből kihagyott egyének, illetve csoportok bevonását a felsőoktatási partnerségi projektekbe.
- Transzlingválás az egyenlő esélyekért: romani beszéd az iskolában
Előadó: Dr. Heltai János Imre, egyetemi docens Károli Gáspár Református Egyetem, Magyar Nyelv-, Irodalom- és Kultúratudományi Intézet és Magyar Nyelvtudományi Tanszék
- Női vállalkozói kompetenciák interaktív és mentoráláson alapuló fejlesztése
Előadó: Oborni Katalin, vezető projektmenedzser – HÉTFA Kutatóintézet, szakértő résztvevő – iFEMPOWER projekt
|
15:15-16:15
|
Párhuzamos szekciók 2.
1. szekció: Társadalmi befogadás az Erasmus+ felnőtt tanulási projektjeiben
- Esély a Mosolyra – nemzetközi stratégiai tervezés a társadalmi befogadás elősegítésére
Előadó: Dajka Ágnes, projektkoordinátor, Esély a Mosolyra Alapítvány Az Esély a Mosolyra Alapítvány az alapítási okiratával és a kedvezményezett fogyatékos személyek igényeivel összhangban a nemzetköziesítési stratégia fejlesztést tűzte ki célul. E hosszú távú, és apró lépésekben megvalósítható közös igény első mérföldkövét a bemutatásra kerülő projekt támogatása és megvalósítása adta.
- L’amore non basta! A szeretet nem elég! - autista és más fejlődési zavarral élő gyermekeket nevelő szülők szakmai támogatása
Előadó: Szilvásy Zsuzsanna, vezető, Mars Autistákért Alapítvány A szervezet alaptézise, hogy a fogyatékossággal élő emberek inklúziójának nem egy párhuzamos világ megteremtésével kell megvalósulnia, hanem azáltal, hogy biztosítjuk nekik ugyanazokat a lehetőségeket az élet minden területén (oktatás, mozi, színház, munka világa stb.), mint bárki másnak. A Mars Autistákért Alapítvány azért vágott bele projektjébe, hogy felmérje, más országokban hogyan segítik a családokat, és melyek azok az eszközök, amelyek a legkönnyebben adaptálhatóak az itthoni eszköztárba. Ennek eredményeképpen megismerték a különféle figyelemfelhívó kampányok módszertanát és ezek hatásait.
2. szekció: Társadalmi befogadás az Erasmus+ köznevelési projektjeiben
- A School for All - Mindenki Iskolája
Előadók: Bakkai Melinda intézményvezető-helyettes és Csürke Gyöngyvér intézményi Erasmus+ koordinátor, Dr. Mező Ferenc Általános Iskola Az inkluzív szemlélet már régóta része az intézmény oktatási programjának, a 2019-es pályázatban is ez a téma került reflektorfénybe, hiszen az elmúlt évek során egyre több olyan diák van az iskolában, akik a magyart, mint idegen nyelvet tanulják, illetve a Pedagógiai Program kiemelten kezeli a különböző tanulási nehézséggel küzdők inkluzív oktatását-nevelését. A projekt hosszú távú hatásaként a teljes szemléletváltást tűzték ki célul a pedagógia munkájukban, illetve az egész tantestületre és annak szűkebb-tágabb környezetére való hatásgyakorlást.
- KÉP – Komplex érzékenyítő program megosztása és adaptálása a közép-európai régióban – társadalmi szemléletformálás és hatása többségi óvodákban, iskolákban
Előadó: Kéri Bianka, programkoordinátor, Kézenfogva Összefogás a Fogyatékosokért Alapítvány A KÉP projekt a társadalmi szemléletformáló komplex program megismertetését, adaptálását és bevezetését tűzte ki célul a partnerszervezetek intézményeiben és szűkebb közösségeikben. A program legfontosabb elemei közé tartozott egy pedagógus továbbképzés, egy fogyatékossági témahét megtartása a képzésen részt vevő pedagógusok csoportjaiban, közös aktivitás kezdeményezése a fogyatékos és nem fogyatékos gyermekek között, valamint játék-, és élménynap szervezése. Ezen kívül, számos hasznos gyakorlati útmutatót, gyakorlatgyűjteményt és módszertani segédanyag elemet dolgoztak ki a projekt során.
3. szekció: Társadalmi befogadás az Erasmus+ szakképzési projektjeiben
- A foglalkoztatási szervezet szerepe a fiatalok munkaerőpiaci integrációjának támogatásában
Előadó: Ruzsa Alexandra szakügyintéző , Békés Megyei Kormányhivatal A Békés Megyei Kormányhivatal által vezetett hazai konzorciumnak feladatköréből adódóan kiemelt célja a megye foglalkoztatási szintjének növelése, a munkanélküliek minél rövidebb időn belüli munkába helyezése. A projekt során olyan nemzetközi gyakorlatokat sajátítottak el, melyek segítik az a fiatalok munkanélkülivé válásának megelőzését és a munkanélküliségük kezelését.
- Szakmai kompetenciák fejlesztése munkatapasztalat megszerzésével
Előadó: Kisné Rózsa Ibolya, igazgató, Közép-magyarországi ASzC Toldi Miklós Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium, Tóth Judit Emma, nemzetközi koordinátor, Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum A projektben német cégek által szervezett szakmai képzéseken vehettek részt a hallgatók. A 4-6 hetes képzés során fejleszthették nyelvi, szociális és szakmai készségeiket, és ez segítette őket abban, hogy felkészültebbek legyenek a munkaerőpiacra való belépésre. Az esélyegyenlőségre kiemelt hangsúlyt helyezvén, sikerült bevonni az állami gondoskodásból származó, árva vagy félárva tanulókat, akiknek egy része sajátos nevelési igényű. Az intézmény életében kiemelten fontos, hogy a program nagy motivációt jelentsen az iskolaelhagyás és a lemorzsolódás elkerülésében. Az elért eredményekért, idén Szakképzési Kiválósági Díjra jelölték a projektet.
4. szekció: Társadalmi befogadás az Erasmus+ ifjúsági projektjeiben
- Sporton keresztüli nevelés a társadalmi befogadásért
Előadó: Garamvölgyi Bence, elnök, Budapesti Egyesület a Nemzetközi Sportért A hátrányos helyzetű csoportok társadalmi integrációjának egyik fontos eszköze a sport. A Budapesti Egyesület a Nemzetközi Sportért (Budapest Association for International Sports) megalakulásától kezdve használja a sportban rejlő esélyteremtési és nevelési potenciált különböző hátterű társadalmi csoportok bevonása és összekapcsolása érdekében. A Sport for Inclusion (SPIN) ifjúsági csere projekt célcsoportjai olyan fiatalok voltak, akik nem mindennap találkoznak fogyatékkal élő, hasonló korú társaikkal. A sporton keresztüli nevelés eszközével a nemzetközi résztvevők megismerhették a fogyatékkal élők mindennapi kihívásait és együtt alkottak mindenki számára élvezhető, inkluzív játékokat.
- Szolidaritás és szemléletformálás az ifjúsági munkában – a Here We Are csoport története
Előadó: Szentpétery Elemér, elnök, Együttható Egyesület Az Együttható Egyesület civil szervezetként 2010 óta végez ifjúsági és szociális munkát. Tevékenységében fontos szerepet kap a társadalmi befogadás erősítése: a társadalmi szolidaritás értékét szem előtt tartva ingyenes szolgáltatásokat nyújt, és igyekszik azokat hozzáférhetővé tenni. Az előadás során a résztvevők a fogyatékos és nem fogyatékos fiatalok által alapított Here We Are csoport történetét ismerhetik meg, amely 2017 óta több sikeres, nemzetközi díjakkal kitüntetett Erasmus+ projektet valósított meg.
5. szekció: 2022 - Az Ifjúság Európai Éve hazánkban
- Előadók: Kovács Péter, elnök, Nemzeti Ifjúsági Tanács és Faragó Dóra, magyarországi koordinátor, Ifjúság Európai Éve
Az Ifjúság Európai Évének meghirdetésével az Európai Unió négy fő célkitűzést fogalmazott meg a fiatalokkal kapcsolatban: a zöld és a digitális átállás kínálta lehetőségek hangsúlyozása; a fiatalok segítése abban, hogy tevékeny és elkötelezett polgárokká váljanak; a számukra elérhető lehetőségek népszerűsítése, illetve az ifjúsági perspektíva beépítése az Unió szakpolitikáiba. Magyarországon a Nemzeti Ifjúsági Tanács koordinálja az tematikus év tevékenységeit, amelyeket az előadók a szekció során részletesen bemutatnak.
|