A kommunikációs csatornák megtisztítása

2019 | Ifjúsági terület | alapkészségek fejlesztése, generációk közti tanulás, nívódíjas projekt, szociális kompetenciák, tanári kompetenciák | Budapest | Qualitimpact Informal Group

Érintett tantárgy(ak): kommunikáció
Címkék: Problémamegoldás, Kreatív gondolkodás, Példák, analógiák felismerése, Személyes és társas készségek, Kooperatív megközelítés

A Qualitimpact Informal Group ENCORE projektje igazi sikerszériaként zárult. A projekt a szektorok közti kommunikáció javítását, az ifjúsági szektoron belüli networking és disszeminációs kapacitások erősítését tűzte ki célul, amihez gyakorlati kommunikációs technikákat is kínáltak az általuk szervezett képzéseken. A résztvevők olyan módszereket sajátíthattak el, amelyek létező problémákra valós megoldásokkal szolgálhatnak munkájuk során. A Qualitimpact vezetőjével, Hochstein Norberttel beszélgettünk.

Sokféle tudás

Észrevettük, hogy a különböző szektorok különböző tudással rendelkeznek, de hiányoznak az eszközeik ahhoz, hogy megoszthassák ezeket egymással. Ezért hoztuk létre az ENCORE-t, ami lehetőséget biztosít a fiatalokkal dolgozó szakembereknek, hogy lássák, mi érhető el az ifjúsági szektoron kívül, és az hogyan hasznosítható a munkájuk során.

A képzések résztvevői fiatalokkal foglalkozó szakemberek, tanárok és ifjúságsegítők, de volt olyan is, aki épp középiskolát végzett és gyerektábort fog tartani. Azokat vontuk be, akiknek a mindennapi cselekvés szintjén szükséges tudni, hogyan lehet csoportokat elérni, nekik tudásanyagot átadni, vagy a saját érzelmeiket kezelni. A képzéseket igazán motivált attitűd jellemezte. Az ENCORE nem Budapest sightseeing; 8-16-20 órákat dolgoztunk, amennyire szükség volt, így tudott magas szinten megvalósulni a projekt.

 

Valós példák

A munka arra épült, amivel a résztevők a képzés előtt felkészültek: saját ügyekre, kidolgozott projektekre, tervekre. Minden nap két-három technikát gyakoroltunk be velük, este pedig kis csoportban egy-egy csoportvezetővel megnézték, hogyan építhetik be a tanult technikákat az otthonról hozottakba. Ezeknél a képzéseknél nagy ereje van, ha a résztvevő a végén úgy érzi, mindenre képes. Viszont, ha a kapott energiatöltet nem kerül át a tevékenység és a cselekvés szintjére, akkor az egész megragad a „szép emlék” kategóriában. Ezért a résztvevők különböző szakmai háttérrel rendelkező szakemberektől kaphattak visszajelzést projektterveikre, elképzeléseikre. A más-más szektorból érkezett szakértőktől – Budapesti Corvinus Egyetem, CEU, ImpactHub, Murok Kávézó, ReCreativity, Beetree, Lego, Cargonomia, Back to the Basics – minden résztvevő gyakorlati tanácsokat kaphatott.

Folyamatok

A gyakorolt technikákat folyamatoknak hívjuk, mert van kezdetük, történésük és lezárásuk. Utóbbi a folyamat legfontosabb része, hiszen megmutatja, mit kapott, mit vett ki a gyakorlatból a résztvevő, amire különös hangsúlyt fektettünk a képzéseken.

Az egyik folyamat a modalitás, ami különböző érzékelési csatornákat céloz meg: mi az, amit látok, hallok, érzek, ízlelek. A résztvevők teszttel mérték fel, hozzájuk melyik modalitás áll legközelebb, majd megnéztük, hogyan fejleszthetik a többit. Például, olyan szavakat gyűjtöttek, amelyekkel egy vizuális modalitású embert lehet elérni. Egy másik folyamat a Neuro Lingvisztikus Programozás rapport technikájára épül, ami szerint két ember nem verbális formában is tud kapcsolódni egymással.

A gyakorlathoz olyan témákat kapcsoltunk, mint passzív- agresszív vagy asszertív kommunikáció: például megnéztük, az életben mi az, amire a résztvevők hirtelen, lobbanva reagálnak, és azt mi váltja ki. Ezután párokba állítottuk őket, mutatóujjuk közt egy hurkapálcával és azon dolgoztak, hogyan tudják ezeket az érzéseket egyensúlyba hozni. Együtt mozogtak úgy, hogy a pálca ne essen le – ez azt jelezné, hogy az egyik fél nincs benne kellően a kapcsolatban. Zseniálisak a táncból jövő gyakorlatok, mert érzés szintjén adnak élményt, és olyan lenyomatot helyeznek el a tudatalattiban, amit későbbi cselekedetek, történések előhívhatnak.

A PROJEKT ÉRTÉKEI:

Az ENCORE minőségileg magas szintű tanulást tett lehetővé: a szakemberek kommunikációját a nemformális módszerek mellett mozgásos és színházi nevelési módszertannal is fejlesztette. A projekt valóban szektorok közötti együttműködésben valósult meg: tizenkilenc partnerrel dolgoztak, tizennégy országból és huszonnyolc külső szakértőt vontak be. A résztvevők a szakmai és személyes fejlődésből eredően mind egyéni, mind szervezeti szinten sikereket értek el. A projekt eredményeinek hosszú távú fenntarthatóságát biztosítják a fejlesztett kompetenciák, amelyekkel Európa-szerte további sikeres együttműködések és kezdeményezések valósulhatnak meg.

Intézmény: Qualitimpact Informal Group
Projekt címe: ENCORE
Projekt team: Hochstein Norbert, Balázs Marietta, Győry Krisztina, Sipos Anna
Honlap: www.facebook.com/qualitimpact

A kommunikáció tisztítása

Azt gondolom, a legtöbb tudás már a résztvevők kezében van, de nem tudják átadni, blokkolják valamivel. Az ENCORE-ban sokat kellett dolgoznunk a személyi fejlesztésen, a kommunikációs csatorna kitisztításán, hogy két ember beszélgetésekor ne klisék találkozzanak, amiket a társadalom, család vagy különböző csoportok nyomtak ránk. Például, ha az udvariasságot ki lehetne iktatni a világból, minden könnyebb lenne, hiszen gyakran a formális kifejezések között – főleg angol nyelven – elvész a valódi, releváns információ. Ezért fontos, hogy az egyén megkérdőjelezzen dolgokat, hogy tényekre alapozva cselekedjen, mindig fölajánlva magának a lehetőséget, hogy megkérdezze: ami van, az valóban van, vagy eltorzul a szűrőimen, a mintáimon keresztül?

A jövőre nézve

A képzéseket követően a résztvevők kiválasztották a nekik legszimpatikusabb technikákat, amelyekből jó gyakorlatokat alakítottak ki. Ez volt a projekt legizgalmasabb része: látni, hogy van kreativitás az ifjúsági szektorban, van igényük és szükségük arra, hogy kapjanak újat, amivel szabadon játszhatnak. Ezekre a visszajelzésekre, tapasztalatokra alapulva állt össze egy kurrikulum, amit bármikor képes vagyok átadni és leadni.

Az ENCORE gyümölcse a Mind, Body and Message (MBM) projekt is, aminek ötlete a képzések alatt született meg. Három különböző képzésen vizsgáltuk a fejlesztendő területeket: kommunikáció, testtudat, és a hozott, tudattalanul ismételt minták levetkőzése. Ebből állt össze az MBM, melynek keretében egy éven át kísérhettük egy csoport tanulási folyamatait.

Egy sikeres projekthez valós igényekre reagáló, stabil tudásanyag szükséges, megingathatatlan alappal. A megvalósítónak tisztában kell lennie a támogató és a résztvevő elvárásaival, amiket egyensúlyba kell hoznia. Fontos, hogy legyen a megvalósítás mögött egy gárda, aki életét és vérét hajlandó adni a projektért; akik azt mondják, lehet, hogy ebből a számlákat nem tudjuk befizetni, viszont egy megismételhetetlen dolgot adunk azoknak, akik eljönnek.

Egy nem várt következmény

Az ENCORE egyik görög résztvevője látta, mennyi lehullott szilva van a földön. Az elpocsékolt étel megmentésének gondolata kutatásra ösztönözte, és kitalált egy ételmaradék megosztó applikációt.

A városban, ahol él, nem volt még ilyen, így leprogramozta és megnyerte a régiójában a fiatal vállalkozók díját. Valós példára talált valós megoldást. A képzéseken tanult eszközöket, társaitól és a szakemberektől kapott visszajelzéseket használva, úgy tervezte meg az applikációt, hogy valós kapcsolat jöjjön létre a befogadóval, és bármely kommunikációs modalitású ember megértse.

Az interjút készítette: SOMOGYI DOROTTYA
Tempus Közalapítvány/ Kommunikációs egység

További Erasmus+ nívódíjas projektekről itt olvashat >>