A tanulási eredmények kialakításának alapelvei

Akár holisztikusan, akár a tudás-készség-kompetencia kontextusában írjuk le a tanulási eredményeket, akár reguláris szakképzési vagy mobilitási céllal alakítjuk ki azokat, bizonyos alapelveket, szempontokat figyelembe kell venni, és szem előtt kell tartani.

A tanulási eredmények kialakításának alapelvei (letölthető pdf)

A tanulási eredmény jellemzően nem egy tanítási óra vagy egy konzultáció, hanem hosszabb tanulási folyamat eredménye (maga a tanulás valójában egy folyamat), ezért az elvárt tanulási eredményeket célszerű modulonként kidolgozni.

A tanulási eredményeken alapuló rendszer csak akkor működhet, ha a meghatározásuk és a leírásuk egyértelmű és átlátható: csak ez vezethet a munkavállalók és tanulók kompetenciáinak összehasonlításához.

Nincs általános szabály arra vonatkozóan, hogyan kell kialakítani és leírni a tanulási eredményeket. Ez függ az adott országban használt szakképzési terminológiától, a képzési rendszerek sajátosságait, a nemzeti képesítési keretrendszerrel való kapcsolattól stb. Az azonban bizonyos, hogy a tanulási eredmények leírásának tartalmaznia kell a tudás, készség és kompetencia elemeket.

Példák a tanulási eredmények kidolgozására, megfogalmazására (letölthető pdf)

A tanulási eredmények úgynevezett kompetencia-mátrixban is megjelenthetnek. A kompetencia-mátrix az ECVET projektek megkülönböztető eszköze, leírja egy adott szakma vagy szakterület kompetencialistáját; output-orientált, a tanulási eredményekhez hasonlóan célja nem csupán az, hogy leírja, hogy a munkavállaló mit tud csinálni, hanem az, hogy hogyan képes az adott tevékenységet elvégezni.

Példa: Az I-CARE projekt keretében kifejlesztett bébiszitter szakképesítés kompetencia-mátrixa (letölthető pdf)

 

 

Utolsó módosítás: 2015.03.25.