Buktatók és lehetőségek a korai nyelvoktatásban

Ma már egyáltalán nem ritkaság az, hogy a 3–9 éves gyermekek az óvodában, illetve az általános iskola első éveiben megismerkednek egy második nyelvvel. Azonban a második nyelvvel való korai találkozás még nem garancia arra, hogy a kisgyermekek később magabiztos és pontos nyelvhasználóvá válnak. Következő cikkünkben Magocsa Lászlót, a bajai Eötvös József Főiskola főiskola docensét kérdeztük arról, hogy mik a korai idegen nyelvi foglalkozások buktatói és megtanulható praktikái.

Magyarországon a legtöbb problémát jelenleg az okozza, hogy az idegen nyelvet tanító, speciálisan képzett és diplomával rendelkező pedagógusok száma elenyésző. Mit lehet tudni, kik foglalkoznak pedagógusként kisgyermekkori nyelvi neveléssel?

A korai nyelvoktatással foglalkozók egy része egyetemi, vagy főiskolai angol szakos diplomával rendelkezik. Ezeknek a szakembereknek igen magas szintű a nyelvtudása, képzésükből kifolyólag azonban nincsenek tisztában annak a korosztálynak az élettani sajátosságaival, amellyel nap, mint nap együtt dolgoznak.A korai nyelvoktatással foglalkozók másik csoportjába a képzett óvodapedagógusok tartoznak. Ők a napi gyakorlatukból fakadóan tisztában vannak a kisgyermekek életkori sajátosságaival, tanulási igényeivel, azonban sajnos a biztos nyelvtudás és nyelvhasználat terén sokszor találunk hiányosságokat.Mindkét esetben megfigyelhető, hogy az óvodáskorú gyermek megérzi tanítója bizonytalanságát, s ösztönösen átveszi annak frusztrált, szorongó érzéseit. Ez után, kódolásra emlékeztető módon fogja előhívni ezeket az érzéseket minden olyan esetben, amikor a célnyelv valamilyen elemével találkozik: akár hallja, akár kommunikációban használnia kell az adott idegen nyelvet.

Mit lehet tenni az ilyen szorongások megelőzése érdekében?

A nyelvhasználathoz kapcsolódó különböző szorongástípusok megelőzhetőek, amennyiben a szakember a biztos pedagógiai módszertan mellett folyékony, magabiztos idegennyelv-tudással rendelkezik. A módszertani felkészültség annyit jelent, hogy a pedagógus a munkája során figyelembe veszi a gyermek életkori sajátosságait, és a feladatok nehézségét, óráinak, játékainak ívét, az értékelés és a visszajelzés módját a gyermek életkorához, a beszédfejlődés aktuális állapotához illeszti. A legfontosabb dolog azonban az, hogy a kisgyermekkori nyelvfejlődés kizárólag játékos, örömmel és sikerrel teli tevékenységek eredményeként érhető el, hiszen ezek helyezik bele a gyermeket egy olyan világba, ahol az anyanyelvtől függetlenül, a tanulás súlya alól felszabadulva kifejezheti gondolatait, érzéseit, vágyait egy számára addig ismeretlen nyelven.

  • Szeretne többet megtudni arról, hogy mit lehet tenni a nyelvhasználathoz kapcsolódó különböző szorongások megelőzése érdekében?
  • Kíváncsi arra, hogy melyek a nyelvfejlődésben a kiemelt fontosságú élettani szakaszok?  

Ha szívesen elolvasná a teljes cikket, a megadott linken regisztrálás után elolvashatja!

http://acta.bibl.u-szeged.hu/view/journal_volume/M=F3dszertani_k=F6zlem=E9nyek/2011.html

http://acta.bibl.u-szeged.hu/29091/ 

 

Kérdése van? Kíváncsi a részletekre?

Kérdéseivel forduljon bátran munkatársunkhoz az alábbi elérhetőségeken:

kepzes{kukac}tpf.hu

06-1-237-1300 

VÁRJUK JELENTKEZÉSÉT! 

Kapcsolódó tartalmak:

Kisgyermekkori angolnyelv-oktatás pedagógus továbbképzés

Nyelvpalánta közösség!

Utolsó módosítás: 2017.07.21.