EU-ANGOL PERCEK (7. rész) Mit tegyünk, ha EU intézményben szeretnénk dolgozni? – Az EPSO vizsgafeladatok II. rész
EU-angolos nyelvhasználati tanácsok közigazgatási dolgozóknak, pályázatíróknak, jogi szakembereknek. A Tempus Közalapítvány online cikksorozata – 7. részAz előző cikkünkben arról írtunk, hogy mi a teendő, ha EU intézményben szeretnénk munkát vállalni, bemutattuk milyen lépésekből áll a felvételi eljárás. A következőkben a versenyvizsga két fő részének a feladattípusairól adunk leírást.
Az előválogatás (Pre-selection)
Az előválogatás a felvételi procedúra első valódi megmérettetése! Ezeket a teszteket mindenki megírhatja abban az országban, ahonnan pályázik. Maga a teszt kitöltése a korábbiakkal ellentétben már nem papír-alapú, hanem számítógépen történik. A feladatok nem EU szaktudást vagy akár szaknyelvi-nyelvi tudást mérnek elsősorban, hanem fontos, az EU intézményekben való munkavállaláshoz szükséges gyakorlati készségek meglétét vizsgálják. Ezért említettük egy korábbi cikkünkben a készségfejlesztő feladatok fontosságát az EU angol képzéseken is, hiszen mind a napi munkavégzés, mind a felvételi vizsga folyamán szükségünk van ezekre. Az előválogatás négy feladattípusa a következő:
1. Matematikai-logikai készséget vizsgáló feleletválasztós feladatsor (Numerical reasoning test)
Ez a teszt azt vizsgálja, hogy hogyan tudunk szám-alapú információt (például statisztikai adatokat) feldolgozni és értelmezni. A feladat az, hogy egy táblázat vagy grafikon adataira vonatkozó kérdésekre logikusan, az adatok alapján levonható következtetéseknek megfelelően válaszoljunk. A teszt feleletválasztós, vagyis négy előre megadott válasz közül kell kiválasztanunk a helyes megoldást. Fontos tudni, hogy ezek a feladatok általában nem nehezek, de gyorsan kell megválaszolnunk a kérdéseket. A nehézséget tehát az időkorlát okozza. A gyakorlás itt is sokat segít!
2. Szövegértési készséget vizsgáló feladatsor (Verbal reasoning test)
Ez a teszt szintén feladatválasztós, ám itt nem táblázatokat, hanem írott szöveget kell logikusan értelmeznünk. A feladat, hogy a szöveggel kapcsolatos kérdésekre megtaláljuk a helyes választ, vagy, hogy a szöveggel kapcsolatos állításokról eldöntsük, hogy igazak, hamisak, vagy nem szerepelnek a szövegben.
3. Absztrakciós készséget vizsgáló teszt (Abstract reasoning test)
Ha valaki töltött már ki intelligenciát mérő feladatsort, akkor ezt a tesztet ismerősnek találja majd. A feladatban különböző alakzatokban és formákban rejlő szabályosságot kell észrevennünk és kikövetkeztetnünk a soron következő ábrát négy lehetőség közül.
4. Helyzetmegítélést vizsgáló teszt (Situational judgement test)
Ebben a tesztben egészen konkrét készséget vizsgálnak: azt, hogy hogyan reagálnánk bizonyos munkahelyi szituációkban. A feladatban először leírást kapunk egy konkrét konfliktust magában rejtő helyzetről és a felajánlott négy lehetőség közül ki kell választanunk a szerintünk leghatékonyabb és legkevésbé hatékony megoldást a problémára.
Az értékelő központ
Az értékelő központokban (Brüsszelben vagy Luxemburgban) a következő megmérettetések várnak a jelentkezőkre:
- Prezentáció (oral presentation)
- Esettanulmány (Case-study exercise)
- Csoportos feladat (Group exercise)
- Interjú (Structured interview)
A feladatok mindegyikében egy életszerű, a jelentkezők jövőbeni munkájának megfelelő feladat szimulációját végzik a jelentkezők, és a feladatok jellege a pályázott munkakörnek megfelelően változik. Az értékelő központban nyújtott teljesítményünket az EPSO munkatársai nem csupán abból a szempontból értékelik, hogy mennyire jól oldjuk meg a feladatokat, hanem azt is figyelik, hogy közben hogyan viselkedünk, hogyan kommunikálunk a felvételiztetőkkel és más jelentkezőkkel. A csoportos feladatban például más jelentkezőkkel együttműködve, közösen kell megoldanunk egy feladatot, és az értékelés azt is tartalmazza, hogy milyen hatékonyan tudunk a csoportban a kollégáinkkal együttműködni.
A feladatok mindegyikére konkrét példákat az EPSO hivatalos honlapján találhatunk: http://europa.eu/epso/apply/sample_test/index_en.htm.
A szerzőről:
Kapcsolódó tartalom:
Angolul az EU-ban pedagógus továbbképzés>>
Utolsó módosítás: 2017.07.06.