Továbbra is nagyon népszerű a National VET Team
2025.06.02.
Hír | Szakképzés
2025. márciusában Palencsárné Kasza Marianna, a National VET Team szakértője Debrecenben tartotta meg az akkreditált Erasmus+ projektmenedzsment oktatói továbbképzést.
A képzés népszerűségét – a témáján kívül – növelte, hogy sikeres teljesítés esetén a résztvevők még 2025. június 30-ig el tudják számolni a 30 továbbképzési óraszámot.
A 2025. májusában zajló akkreditált továbbképzés elsődleges célja az volt, hogy a szakképzésben dolgozó oktatókat felkészítse a projektpedagógia eredményes alkalmazására, valamint a projektek szakszerű megtervezésére és lebonyolítására. A résztvevők megismerkedhettek a projektoktatás alapfogalmaival, a kapcsolódó jogszabályi háttérrel, és átfogó képet kaptak a kulcs- és szakmai kompetenciák integrációjáról, valamint azok mérésének és értékelésének korszerű lehetőségeiről. A képzést a National VET Team két tapasztalt trénere, Palencsárné Kasza Marianna és Rozmán Éva tartotta.
A továbbképzés során kiemelt figyelmet kaptak az oktatói kompetenciák fejlesztésének lehetőségei. A 30 főből álló résztvevői kör különböző tapasztalati szinteket képviselt: voltak már gyakorlott projektalapú oktatók, valamint olyan kollégák is, akik most készülnek bevezetni ezt a szemléletet. A trénerek visszajelzése szerint a projektpedagógia már természetes része a szakképzés diskurzusának, amit a bemutatott saját projektek is megerősítettek. A résztvevők különféle ágazatokat képviseltek (építőipar, gazdálkodás, faipar, turizmus, egészségügy, rendészet, kereskedelem, mezőgazdaság,), ez pedig változatos szemléletet és kreatív együttműködést eredményezett a csoportmunkák során.
A tréning folyamán sor került a projektpedagógia elméleti hátterének alapos feltérképezésére: a projektoktatás jellemzői, elemei, tervezési lépései, valamint a munkaerőpiaci igényekhez való kapcsolódása mind részét képezték a képzés tematikájának. A kompetenciaalapú oktatás jelentősége és annak összekapcsolása a gyakorlati munkával – különösen a duális képzőhelyeken – szintén kiemelt téma volt.
A képzés felépítése váltakozva kínált elméleti háttéranyagot és gyakorlati feladatokat, ezzel biztosítva a tanultak azonnali alkalmazását. Külön figyelmet kaptak a Képzési és Kimeneti Követelményekhez való illeszkedés szempontjai, és mind a szakmai, mind a közismereti tárgyakat tanítók ennek mentén dolgoztak ki projekteket. A tréning során a résztvevők megismerkedtek a projektpedagógiának az Erasmus+ mobilitásokhoz való kapcsolódásával, valamint példákon keresztül vizsgálták az iskolák és a duális képzőhelyek közti együttműködés lehetőségeit.
A képzés második jelenléti napján szó volt az értékelési folyamatok digitális támogatásáról is. A résztvevők nyitottsága és aktív érdeklődése lehetővé tette, hogy mélyrehatóan foglalkozzanak a digitális eszközök oktatási célú használatával, különösen a mérés-értékelés korszerű megközelítéseivel. A gyakorlati feladatrészek során a résztvevők, csoportokban dolgozva, két projektet is terveztek: egyet iskolai környezetben, egy másikat pedig duális képzőhely bevonásával.
A jelenléti képzés zárásaként a résztvevők megismerkedtek a Trello nevű online alkalmazással, amely lehetőséget nyújt az oktatási projektek átlátható, strukturált és kooperatív tervezésére és megvalósítására. A Trello vizuális, táblákra és kártyákra épülő felülete kiválóan alkalmas arra, hogy az oktatók és diákok egyaránt részt vegyenek a tervezési és lebonyolítási folyamatban. A képzés alkalmával minden csoport saját projektet tervezett meg ebben a rendszerben, ezzel is megtapasztalva a digitális együttműködés előnyeit. Ez az eszköz lehetőséget biztosít a projektfeladatok lépésenkénti lebontására, a határidők és felelősök kijelölésére, a mellékletek, források és értékelési szempontok csatolására, valamint az előrehaladás nyomon követésére és a visszacsatolás biztosítására. A pedagógiai projektmenedzsment során így nemcsak az oktató, hanem a diákok is aktív részesei lehetnek a folyamatnak – fejlesztve ezzel a problémamegoldó, együttműködési és önálló tanulási készségeiket. A résztvevők megtapasztalták, hogy a Trello alkalmazás hatékonyan segíti a tanulói aktivitás fenntartását, az átláthatóságot, és a folyamatok dokumentálását is.
A képzést egy online konzultáció is kiegészítette, amely során a résztvevők további kérdéseiket tehették fel a beadandó feladattal kapcsolatban.
A képzés lezárásaként minden résztvevőnek egy sablon alapján kidolgozott projekttervet kellett beadnia, melyet részben digitálisan, Trello segítségével kellett rögzíteni. A beadandók fő elemei: világos projektleírás, digitálisan menedzselt tervezés, valamint egy értékelési és minősítési rendszer kidolgozása.
A képzést 30 fő sikeresen teljesítette, és magas szintű, 80%-ot meghaladó átlagos teljesítménnyel zárták a programot. Az elkészült projekttervek változatosak és kreatívak voltak, a résztvevők lelkesedése pedig jól tükrözte az új tanulási és tanítási módszerek iránti kíváncsiságot és elköteleződést.
Utolsó módosítás: 2025.06.02.