Öt ország osztotta meg egymással tapasztalatait a nemzetközi mentortalálkozón Budapesten

2024.06.26.

Oktatás és képzés az EU-ban | Sport, Ifjúság, Szakképzés, Felnőtt tanulás, Köznevelés, Felsőoktatás

A kétnapos eseményre cseh, francia, lengyel és román nemzeti irodák munkatársai látogattak el június 6-7-én, hogy megvitassák a mentorhálózatok működését.

Budapesten, a Tempus Közalapítvány szervezésében zajlott 2024. június 6-7-én a kétnapos nemzetközi mentortalálkozó TCA, amelyre öt országból érkeztek résztvevők. Az eseményen a mentorhálózatok működéséről és a mentorok szerepéről osztották meg tapasztalataikat és javaslataikat a cseh, francia, lengyel, román, valamint a magyar nemzeti irodák munkatársai.
Magyarországon az Erasmus+ mentorhálózat pilot programja 2024. február elsején indult annak érdekében, hogy az egyes régiókban, közelebb hozza a programot a köznevelés és szakképzés szereplői számára.

A magyarországi pilot és hálózat Budapesten, Debrecenben, Egerben, Kaposváron, Monoron, Szegeden, Szombathelyen és Várpalotán kezdte meg működését. 

A nemzetközi találkozót Bodrogi Richárd, a Tempus Közalapítvány főigazgatója nyitotta meg. Beszédében elmondta, a mentorhálózat fejlesztése azzal a céllal indult útjára 2022-ben, hogy a magyar köznevelési és szakképzési szektorok teljes körűen kihasználhassák az Erasmus+ program erőforrásait. A projekt részeként végzett nagyszabású országjárást a kezdeményezés nemzetközi szintre emelése követte. Kiemelte, hogy a Nemzetközi mentortalálkozó nem csupán a mentorálási feladatok közös meghatározására ad alkalmat, de jövőbeli szakértők kiválasztására és kinevelésére, továbbá egy európai szintű mentorálási és támogatói hálózat alapjainak lefektetésére is.

Az első napon jó gyakorlatokat bemutató előadásokat hallgathattak meg a résztvevők az Erasmus+ mentorok és mentorálás kérdésköréhez kapcsolódóan. A néhány hónapja indult hazai kezdeményezésről először Verses István, Erasmus+ és Felsőoktatási Nemzetköziesítési igazgató osztotta meg gondolatait és mutatta be a mentorhálózat pilot programját megelőző és előkészítő Erasmus+ országjárás eredményeit, a jelenleg nyolc magyar mentorpont munkáját, valamint a köznevelési és a szakképzési szektorok fejlesztését segítő elképzeléseiket. Majd Sztráda Eszter, az Erasmus+ ifjúsági csoportvezetője mesélt részletesen az ifjúsági szektor területén már működő megoldásokról a mentorálás kapcsán.

Egy férfi rózsaszín pólóban előadást tartA külföldről érkezett nemzeti irodák szakemberei is bemutatták a náluk működő támogató, mentoráló rendszereiket; Nicusor Ciobanu, a román nemzeti iroda kommunikációs koordinátor és TCA officere az Erasmus+ pályázók pályázás előtti, alatti és utáni konkrét támogatásáról beszélt, majd a lengyel irodánál 15 éve dolgozó Michal Pachocki mesélt a mentorálás és kedvezményezetti útmutatás terén szerzett tapasztalatairól. Csehországból Markéta Zívrová, pedagógus és Dominik Lukaštík, projekt koordinátor, tanár vonta be a közönséget abba, hogy hogyan is lehet átalakítani egy kis iskola gondolkodásmódját annak érdekében, hogy nagy projektekben vegyen részt. Jiřina Juříčková, programkoordinátor pedig gyakorlati tippeket osztott meg a pályázással kapcsolatban. Végül, de nem utolsó sorban a francia nemzeti iroda képzésfejlesztője, Frédéric Carret mutatta be az országukban hatékonyan működő támogató hálózatokat. 

A kezdő nap zárásaként vezetett városnéző séta keretében gyönyörködhetett Budapestben és ismerkedhetett egymással a nemzetközi társaság.  

Csoportban dolgozó mentorok beszélgetnek

Június 7-én workshopokon folytatódott a közös munka és tudásmegosztás, ahol a nemzetiséget tekintve vegyes összetételű csapatokban dolgoztak együtt a munkatársak. A magyar mentorok által vezetett foglalkozások keretében a mentori feladatokat és kompetenciákat azonosították be, valamint arról gondolkoztak közösen, hogy a nemzeti irodák hogyan tudják támogatni a mentorhálózatok működését, mit várhatnak el a koordináló egységektől.

Sárga postitekre angol szavak vannak írva

A csoportok egyetértettek abban, hogy a mentorok mindennapi feladatai közé tartozik az információnyújtás, képzések biztosítása (online, személyesen, blended), webináriumok lebonyolítása, konzultációk nyújtása, hálózatépítés és erőforrások megosztása. Alapvető szakmai készségeik közé tartozik a projektmenedzsment, Erasmus+ ismerete, digitális jártasság, képzési és oktatási, valamint kommunikációs készségek.

A mentorálást olyan folyamatként írták le, amely során, szakértelemmel és támogatás nyújtásával segítik a mentorált személyes és szakmai fejlődését a nemzetköziesítés területén, különös tekintettel az Erasmus+ projektek sikeres megvalósítására.

A mentorok nemzeti iroda általi támogatásának kérdésére hangsúlyozták a képzések, tréningek megtartását, eszközök, anyagok, hálózatépítési lehetőségek biztosítását, pénzügyi támogatást és világos iránymutatások, indikátorok meghatározását.

Csoportban dolgozó emberek papírra írnak

Az esemény végére világossá vált, hogy nagy igény van a nemzetközi tapasztalatmegosztásra és a rendszeres találkozókra is, ezért a sikeres mentorhálózatok kialakítása érdekében a közös munka még biztosan folytatódni fog a nemzeti irodák között.

Tudjon meg többet az Erasmus+ Mentorhálózat pilot programjáról!

 

Utolsó módosítás: 2024.06.27.