PROFFORMANCE eszköztár az oktatói teljesítmény értékelésétől annak fejlesztéséig

2024.06.19.

Nemzetköziesítés | Felsőoktatás

Az eszköztárat nemcsak oktatók, de a felsőoktatási intézmények is hasznosíthatják fejlesztési folyamataikban.

A 2020 óta tartó nemzetközi együttműködés már a második EHEA projekt megvalósítási szakaszában tart. Mind a PROFFORMANCE, mind a PROFFORMANCE+ projektek alapelve, hogy az oktatói munka hatékony értékelése, illetve az oktatói kompetenciák fejlesztése elengedhetetlen az oktatás-tanulás minőségének javítása, és a diákok változó munkarőpiaci igényekhez való alkalmazkodóképességének elősegítése érdekében.

A PROFFORMANCE eszköztár

A projekt fő terméke a PROFFORMANCE eszköztár (toolkit), amely több terméket foglal magában. Értékelő elemét, jó gyakorlat adatbázisát már ingyenesen is használhatják az érdeklődő oktatók és intézmények a tool.profformance.eu, illetve az award.profformance.eu oldalon.

A PROFFORMANCE+ projekt szakértői 2024 januárjában egy szakmai műhely keretében kezdték kialakítani az eszköztár következő elemének struktúráját és irányelveit: a tervezett PROFFORMANCE rövid kurzusok egyes moduljainak tartalmi és formai elemeit ezt követően a specializált munkacsoportok kezdték el kidolgozni.

A kurzusok a mai kor követelményeinek megfelelően a mikrotanulás koncepcióját követve törekszenek rugalmasan felhasználható, gyakorlatias és interaktív tartalmak átadására, számítva az azokat elvégző oktatók tanulási autonómiájára, hiszen a kurzusok önállóan, saját ütemben és ingyenesen elvégezhetőek lesznek. A kurzusok tehát szerves egységet képeznek majd a korábban kifejlesztett PROFFORMANCE Értékelő Eszközzel és a PROFFORMANCE Oktatói Kiválóság adatbázissal – az eszköztár tehát nemcsak az egyes oktatókat célozza, hanem a felsőoktatási intézmények is hasznosíthatják fejlesztési folyamataikban, kiegészítve meglévő minőségbiztosítási, valamint oktatói értékelési-támogatási-ösztönzői rendszereiket.

Szakértői közös tanulás és egymás munkájának értékelése

A PROFFORMANCE projekt 20 szakértője mintegy 10 országot, illetve különböző intézményeket – egyetemeket, oktatási hivatalt, szakmai, minőségügyi szervezetet, nemzetközi- és diákszervezetet – képvisel. A közös munka kis munkacsoportokban, szinkron és aszinkron módon, valamint fizikai és online peer learning vagy peer review activity (kölcsönös értékelés és visszajelzés) keretében zajlik, egyszerre tartva szem előtt a sokféle nézőpont közös mederbe terelését és a magas minőség biztosítását.

  • A január 16-18. között Georgiában, Tbilisziben lezajlott konzorciumi ülésen és szakértői műhelyen a partnerek és a szakértők személyesen tudtak találkozni, megalapozva a további online együttműködéseket, annak érdekében, hogy a PROFFORMANCE termékek mielőbb, a tervek szerint 2025-ben elérhetővé váljanak a széles közönség számára.
  • A március 22-i online szakmai műhelyen a struktúra véglegesítése került napirendre, illetve a szakértők azzal kísérleteztek, hogy hogyan lehet a mesterséges intelligenciát hatékonyan és etikusan felhasználni a kurzusfejlesztés folyamatainak megkönnyítése és a kurzusok színesítése érdekében.
  • A munkacsoportok elkészültek a modulok prototípusaival, így megkezdődhetett a komplex tesztelési és értékelési folyamat: 8 felkért szakmai értékelő, valamint 12 munkacsoport tag adott visszajelzést a modulokra strukturális, tartalmi és formai szempontokat vizsgálva. A június 11-én rendezett online peer review activity célja a visszajelzések bemutatása, megvitatása, majd feldolgozása nyomán a modulok véglegesítése.
  • Nyáron és ősszel folytatódik a modulok és a kurzusfelület kialakítása és további tesztelése. Összesen 16 modul alkotja majd azt a komplex rendszert, amelyben a kurzusok rugalmasan végezhetőek azt a célkitűzést szem előtt tartva, hogy kezdőtől a tapasztalt oktatóig mindenki számára érdekes és hasznosítható tartalmakat kínáljanak.

PROFFORMANCE Nemzetközi Felsőoktatási Oktatói Díj

Második alkalommal, várhatóan 2024 őszén jelenik meg a PROFFORMANCE nemzetközi oktatói díjfelhívás. A pályázatra készülve érdemes böngészni az Oktatói Kiválóság adatbázist, megnézni a díjnyertes projektek előadásait, és visszanézni az eddigi PROFFORMANCE tematikus webináriumok jó gyakorlat prezentációit. Az érdeklődőknek alkalmuk lesz további két, októberre és novemberre tervezett tematikus webinárium keretében is tájékozódni a pályázati folyamatról és szempontrendszerről, míg a bemutatott projektek inspirációt adhatnak a jó gyakorlatok benyújtásához.

Kövesse a projekt LinkedIn oldalát és iratkozzon fel a PROFFORMANCE Hírlevélre, hogy elsők között értesüljön rendezvényeinkről, és a projekt szakmai eredményeiről!

 

Utolsó módosítás: 2024.06.19.