A szakképzési kurzusok népszerűsítése a fiatalok körében: eszközök, technikák, csatornák

2022.10.10.

National VET Team | Szakképzés

A 2022. szeptember 22-én tartott információs napon a Tempus Közalapítvány képviseletében Marton József vett részt.

Az Európai Szakképzési Héthez kapcsolódóan több webináriumot is rendeztek. „A szakképzési kurzusok népszerűsítése a fiatalok körében: eszközök, technikák, csatornák” elnevezésű információs napról Marton József, National VET Team szakértő foglalja össze a legfontosabbakat. 

A világgazdaságban a gyorsuló digitális átalakulásához, a globalizációhoz, a különböző válsághelyzetekhez való gyors gazdasági és társadalmi alkalmazkodás a szakképzés és a munkaerőpiac szereplőitől is megváltozott hozzáállást követel. Ebben a helyzetben a „Z” generációhoz tartozó fiatal korosztály körében a szakképzés népszerűsítésekor és a képzési lehetőségek megismertetésekor új eszközöket, technikákat és csatornákat kell alkalmazni.

 A 2022. évi Európai Szakképzési Hét rendezvényeihez kapcsolt információs napon egy webinár témája volt a fiatal generáció szakképzéssel kapcsolatos megszólítása. Az EU tagállamait képviselő 44 résztvevőt az Európai Bizottság részéről Ana Carrero köszöntötte, majd az első előadó, Brian Maguire foglalta össze a közösségi média az események népszerűsítésében való használatát. 

Az 1997 és 2010 között született Z generáció jellemzőiből kiindulva (pl. függetlenség, a technika kiváló alkalmazása, egymás közötti online interakció, a közösségi hálózat információi alapján hozott döntések, a brandek elfogadása hitelesnek, influenszerek követése) az előadó azt tartja hatékony stratégiának a közösségi médiában, ha a követőket meg tudják szólítani és be tudják vonni az esemény előtt, alatt és után egyaránt.
Ennek megvalósításához javaslatai a következők: 

  • A többféle közösségi média platform közül azokat kell alkalmazni, amelyek a célközönséghez, az alkalom témájához és a szakterülethez a legjobban illeszkednek.
    Például: az Instagram vizuális platform, amely képek, videók, infografikák megjelenítésére a legalkalmasabb, a Twitter gyors, azonnali beszélgetésre, rövid üzenetek megosztására használható. Az információk teljesebb megosztására a Facebook és a Youtube alkalmas. 
  • Készítsünk vizuális tartalmakat!
    Egy kép felér 1000 szót tartalmazó szöveggel, a szöveges bejegyzés, poszt inkább kivétel legyen, mint általános jellemző. 
  • Az időzítés sokat számít: a közösségi médiában a legjobb időben posztoláshoz és megosztáshoz érdemes alkalmazni a SocialPilot alkalmazást.
  • Ne feledkezzünk meg a közösségi médiában a fizetett reklámozás lehetőségéről sem:
    a Facebook követőinknek csak 2-6%-a fogja megnézni az általunk készített postot. Így kevés befektetéssel nagyobb felhasználói közösséget tudunk elérni. 

A webinárium további részében az ifjúság megszólításához a közösségi média felhasználását Prody Mwemena tanácsai támogatták. Javaslatait szintén a Z generációs sajátosságokat összegzésével kezdte. Az általa kiemelt generációs jellemzők a következők voltak: 

  • Virtuális platformokon tartják a kapcsolatot egymással.
  • Várhatóan a generáció minden második tagja felsőfokú végzettséget szerez. 
  • 2025-re a társadalmi munkaerő 27%-át alkotják.
  •  Az előrejelzések szerint aktív munkavállalóként 16 munkahelyen 6 foglalkozási területen dolgoznak, és életük során 15-ször változtatnak lakóhelyet. 
  • Több mint 95 %-uk okostelefont használ. 

Mindezek alapján az intézményeknek újra kell gondolni és a célközönség igényeihez, szokásaihoz kell igazítani a tartalmakat, valamint többféle online csatornát kell működtetni.
Konkrét tanácsai a következők: 

  • videók és képek 1000-szer jobban alkalmasak közvetíteni egy történetet, mint a kimondott és írott szavak. Ehhez kevesebb hely és reklámfelület felhasználása elegendő.
  • A videók a Z generáció tagjai számára sokkal vonzóbbak, különösen akkor, ha azokat a felhasználók készítik. Sokkal hitelesebbnek, őszintébbnek és rokonszenvesebbnek tartják ezeket, mint a professzionális videókat.
  • Érdemes bevezető kampányokat tervezni, ahol a várható esemény egy-egy részletét villantjuk fel. A cél a célközönség érdeklődésének felkeltése, miközben csak bepillantást engedünk az esemény néhány elemének bemutatásával, kiemelésével. 
  • A "storytelling" alkalmazása, amely egy személyes történet a célközönség érzelmi megnyerését teszi lehetővé. 
  • A posztok (hozzászólások) jellemzői, ha azt akarjuk, hogy reagáljanak rá és terjesszék azokat: rejtvények, feladványok, motiváló tartalmak, infografikák használata, személyes történet, tapasztalat megosztása, személyes tanács. 
  • A kommunikáció alapú marketing: ahogyan a szervezet kapcsolódik és kommunikál a célközönségével, ahogyan értékeket oszt meg, és a követőkkel kölcsönösen elfogadott jelentéstartalmakat alakítanak ki. 
  • Az élő streaming videók nagyobb közönség elérését teszik lehetővé viszonylag olcsó megoldással. 
  • Használjuk a TikTok és az Instagram platformokat, mint keresőmotorokat. Ha a szervezetünk jelen van ezeken a platformokon, akkor alakítsunk ki hashtag stratégiát, mert ezek lesznek a kulcsok a szervezet számára, hogy a keresőmotorok megtalálják. 
  • A Z generációhoz kapcsolható sajátos kommunikációs szempont a sokszínűség elfogadása, bemutatása, a körükben elfogadott életstílus népszerűsítése, a megbélyegzés kerülése.

közösségi média használatának eredményességét jellemző indikátorok, melyeket érdemes monitorozni:

  • látogatottság,
  • reakciók száma,
  • reakciók ideje,
  • megosztások száma. 

A webináriumot két spanyol szervezet jó gyakorlatának bemutatása zárta. 

  1. Lina Micó a Fundacion Bertelsmann digitális menedzsere a belső és külső „digitális nagykövetek” hálózatának kiépítésével járó előnyöket és eredményeiket osztotta meg a hallgatósággal. A digitális nagykövetek rövid képes hírekkel, személyes történetekkel, videókkal, hozzászólásokkal és megosztásokkal segítették a szervezet üzeneteinek eljutását a célközönséghez.
  2.  Claudia Grau Serra az Innovation en Formacion Professional marketing és kommunikációs igazgatója a szakképzés népszerűsítésére indított kampányokat mutatta be: pl. személyes történeteket bemutató videokampányok a szakképzettséggel elért sikerekről, lehetőségekről, a szakmaváltásról, a tanoncképzés előnyeiről.

A webinárium teljes felvétele megtekinthető a Youtube-on is,
melyet ajánlunk az érdeklődők figyelmébe:
2022 Info Day Webinar NCP & Multipliers: Promoting your VET Course to Youth - YouTube

Utolsó módosítás: 2022.11.08.