A befogadás és az együttműködés szolgálatában – A STAIRS projekt zárórendezvényén mutatták be az új Alma a fán kötetet

2022.05.27.

Hír | Köznevelés

Több éves munka ért célba a STAIRS projekt lezárulásával, amelynek alkalmából bemutatták az Alma a fán sorozat hatodik kötetét.

2019-ben indult útjára az Európai Unió Erasmus+ program Szakpolitikai Reformok Támogatása Kulcstevékenység által finanszírozott nemzetközi STAIRS (Stakeholders Together Adapting Ideas to Readjust Local Systems to Promote Inclusive Education – Az inkluzív oktatást támogató nemzeti rendszerek újragondolása) projekt. A résztvevők Európa-szerte használható adaptációs eszközöket, útmutatót és ajánlásokat dolgoztak ki az oktatási inklúzió előmozdításáért.

Május 26-án ennek a hároméves munkának a lezárását ünnepelték a Tempus Közalapítványnál. Az elmúlt évek során számos nagyszerű eredmény született, amelyek közül egyik, a zárórendezvényen bemutatott, Alma a fán sorozat hatodik kötete.

A rendezvényen beszédet mondott Farkas Bertalan Péter, a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának vezetője, aki kiemelte:

„A jelen Alma a fán-kötetünk hátterét adó, STAIRS elnevezésű projektben a befogadó oktatás jó példáit kerestük szerte Európában. Sorozatunk ezen kötete az átfogó iskolai megközelítésben a szülők és az iskola kapcsolatrendszerét vizsgálja, fókuszba állítva az inkluzív oktatás-nevelés érdekében tett erőfeszítéseket és együttműködést. Az interjúkban arra kerestük a választ, hogy miként működik ez a gyakorlatban: hogyan lehet jól működővé és támogatóvá tenni a szülők és az intézmény kapcsolatát az óvodai nevelésben, az általános iskolai, a gimnáziumi, vagy éppen a szakképzési környezetben.”

„A gyermek megérik az iskolára, mint alma a fán”

Immár 12 éves ez a hasonlat, amely megalapozta az Alma a fán interjúköteteket és a hozzá kapcsolódó műhelymunkákat. A Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportja indította útjára a kezdeményezést, 2010-ben, azzal a céllal, hogy a köznevelés minden szektorában, az óvodától a középiskolán át, közérthető módon foglalkozzon az oktatás világát érintő fontos kérdésekkel. Az utóbbi három évben a tevékenységek középpontjába került, hogy lelkesítő jó gyakorlatokat és módszereket mutasson be mindenkinek, akik mindennapi munkájuk során fontosnak érzik az inkluzív oktatás előmozdítását, ami a társadalmi befogadás egyik fontos alappillére. Ritkán lehetne aktuálisabb ez a gondolat, mint napjainkban.

A legújabb interjúkötet a „Partnerségben a szülőkkel” címet kapta, mivel ezúttal a szülők, a gyerekek és az intézmény együttműködése áll a fókuszban. A beszélgetőtársakat – akik között van óvodapedagógus, tanító, gimnáziumi tanár, kutató, szakképzésicentrum-vezető, kórházpedagógus, egyetemi oktató és nagycsaládos szülő is – azzal a céllal válogatták, hogy a lehető legszélesebb spektrumon tudják bemutatni a témát.

Az elmúlt évek tapasztalatai – a járványhelyzet adta váratlan körülmények, a szülők, és az otthoni környezet bevonódása a tanítási-tanulási folyamatba – alaposan próbálra tették, s egyben meg is erősítették ennek az együttműködésnek a szükségességét.

Az interjúk során kirajzolódik egy olyan iskola képe, amely alkalmazkodik a változó körülményekhez. A nemzetközi projekt eredményeképpen pedig széles körben jól használható szakmai anyag jött létre, amely az oktatási szektor minden szereplőjének meghatározó fontosságú lehet.

„A STAIRS program tovább él az európai és hazai szakpolitikai megközelítésekben, az adaptációs útmutató és a változáskezelés eszköztár segíti a szakértők mindennapi munkáját, ez a kötet pedig a hétköznapok szintjén iránytű” – tette hozzá Farkas Bertalan Péter.

A kiadvány korábbi kötetei elérhetőek a pedagogus-tudastar.hu oldalon.

 

 

Utolsó módosítás: 2022.05.27.