Szótanítás: Schmitt & Schmitt, illetve közlekedési lámpa-technika

Beküldve2017-11-02 10:55:50
Tanár neveKovács Gabriella
TémakörIdegen nyelv
Fejlesztett kulcskompetenciákIdegen nyelvi kommunikáció, Hatékony, önálló tanulás

Célcsoport


Korosztály szerint15-18 évesek
Munkaformaegyéb
Hol ismerte meg a gyakorlatotPortsmouth CLIL, kollegialitás tanfolyam
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Erasmus+

A nyelvtanításban hosszabb szövegeknél gyakran előfordul, hogy a nyelvtanár még a szöveg megismerése előtt "elő-tanítja" a szavakat. A kontextus nélküli szótanításhoz a szöveg későbbi megértése céljából fordul. A szavak bevásárlólista jellegű kigyűjtése helyett a Schmitt & Schmitt technikával a diákok a kontextusban látott szavakat 3 csoportba sorolják: 1) Ismerem és használom ezt a szót 2) Felismerem ezt a szót, de nem szoktam használni 3) Nem ismerem ezt a szót Ezután kisebb (3 fős) csoportokban összehasonlítják az egyénileg csoportosított szókincset, segítenek egymásnak a megértésben. A másik technika szerint a közlekedési jelzőlámpához hasonlóan színek szerint kategorizálják a diákok a szövegben a szavakat. Zöld színnel húzzák alá azokat, amelyeket ismernek, sárgával amelyeket véleményük szerint ki tudnak találni a szövegkörnyezet alapján, és pirossal azokat a szavakat, amelyeket nem ismernek. A diákok kooperatívan, egymást segítve, egymással együttműködve tanulják az új szavakat, hiszen a három szín nem fog megegyezni mindenkinél. A pirossal aláhúzott szavaknak egy számot adnak a diákok 1-től 10-ig. Az 1. jelentése: ez a szó nem szükséges a mondat megértéséhez. A 10. jelentése: ez a szó feltétlenül szükséges a mondat megértéséhez. A tanár csupán a pirossal aláhúzott és a diákok által fontosnak ítélt szavak esetében nyújt segítséget. A fenti módszerekkel az értő olvasást, az önálló szövegértést, az új szavak szövegkörnyezetben történő megértését, az új szavak tanulásánál pedig egymás együttműködő segítését gyakorolják, sajátítják el a diákok.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Önálló tartalom és információgyűjtés, feldolgozás | Asszociatív gondolkodás | Személyes és társas készségek | Kooperatív megközelítés | Csoportdinamika kialakítása