Digitális történetmesélés a középiskolai oktatási gyakorlatban

Közzétéve2014-04-22 17:05:48
ÖtletgazdaLanszki Anita,
Pár éve felfigyeltem az Anthropolis Alapítvány Digitális Történetmesélés módszerére és német illetve mozgóképkultúra-és médiaismeret tanárként szerettem volna megtanulni, hogyan tudnék én is létrehozni állóképekből és saját hangi alámondásból egy ilyen kis mini-történetet. A tanfolyam alatt rengeteg ötlet cikázott a fejemben, melyeket papírra is vetettem és kidolgoztam a módszer iskolai felhasználhatóságát, melynek mottója: "kutass - alkoss - oszd meg!" Az Anthropolis Alapítvány felkérésére végül kidolgoztam a megvalósítás ütemtervét.

A digitális történetmesélés módszerét egy történelmi témán keresztül próbáltam ki gimnáziumunkban. Ez a téma nem más volt, mint a holokauszt családi emlékek általi megközelítése műhelymunka formájában a "Soá családi narratívái/Vitrin projekt" az Aktív európai emlékezet program keretein belül. A projekt nálunk 2014 januárjában és februárjában került megvalósításra.

A diákok egy ráhangoló bevezetés után megkeresik a témához kapcsolódó saját történetüket. Lehet ez egy családi história, az ő személyes viszonyuk az adott témához vagy egy valahol látott-hallott történet. A lényeg, hogy ők maguk kutassák ki a részleteket és írjanak egy kis E/1-ben megfogalmazott szöveget. A szöveget a mentortanár átolvassa, majd következhet a hangi rögzítés. Ez okostelefonokkal történik. Az így rögzített szöveget a diákok átkonvertálják a PC-n mp4 formátumba. Ezután következhet a szöveg illusztrálása, azaz a kutatói illetve kreatív munka második szakasza. Jogtiszta fotókat gyűjtenek, saját rajzokat, fotókat készítenek a tanulók. A felmondott szöveget és a fotókat egyszerűen feltöltik egy vágóprogramba (ez esetünkben a Sony Vegas 11-es verziója volt) és megvágják azt. A munkafolyamatot végigkíséri egy folyamatos kapcsolattartás. A Facebook-on létrehozott csoportban bárki írhat a résztvevők közül a közös üzenőfalra, bárki kiteheti legújabb "szerzeményét" a témával kapcsolatban. A gyerekek élnek is ezzel a lehetőséggel, mivel munka közben az aktív átélés miatt nagyon sok érzelem kavarog bennük. A közös munkát lezáró vetítésen pedig élvezettel végignézik egymás munkáit és hatalmas tapssal jutalmazzák a kreatív munkát, majd videomegosztó felületeken lehetőség adódik a kész filmek széleskörű demonstrációjára is.

A módszert nem csupán történelmi témákhoz tartom ideálisnak, hanem irodalom illetve idegen nyelv órán is fel lehet így dolgozni egy-egy nagyobb tematikus egységet. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be