Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan

Közzétéve2017-08-19 16:11:31
ÖtletgazdaBethlendy Boglárka, Jakab Marina, Pásztor Dóra, Szferle Tamás Áron, https://padlet.com/dori_pasztor/geosajto
Egy földrajz szakmódszertani tantárgy keretén belül- A kollaboratív módszerek alkalmazása a földrajzi tudásfejlesztésben címmel- valósítottunk meg egy hallgatói projektet. A projektünkben a kollaboratív módszerek előnyeit felhasználva arra szerettük volna a diákok figyelmét felhívni, hogy hogyan jelenik meg a földrajz a mindennapjainkban. Konkrét, minket körülvevő információkat és híreket felhasználva a gyerekek számára az elvont és távolinak tűnő földrajzi fogalmak és folyamatok kézzelfoghatóvá, élővé és jelentéssel telivé válhatnak. Fontosnak tartottuk a jelen valóságra, és a köztudatban már meglévő tudásra alapozni az új ismeretek elsajátítását, illetve a korábbi ismeretek finomítását. A projektünk eredménye egy kollaboratív módszereket alkalmazó, és a földrajzi aktualitásokra építő bemutatóóra és egy feladatgyűjtemény lett. A bemutatóóra azt kívánta demonstrálni, hogyan lehet az általunk megalkotott feladatokat a gyakorlatban alkalmazni. A bemutató órán a hallgatótársaink mint diákok vettek részt, mi pedig tanárként. Az óránknak az alapgondolata az volt, hogy a tanulók csoportban dolgozzanak kollaboratív technikákkal. Az óránk témája a globális klímaváltozás volt, és emellett próbáltuk a gyerekek figyelmét felhívni a mai felgyorsult világunkban nagyon fontos dologra, hogy a hírek között megtanuljanak szelektálni. A tanulók motiválásához valós és általunk kreált hírekből készítettünk egy hírösszefoglaló kis videót, amit az órán levetítettünk. A híradónk után a csoportoknak ki kellett szűrniük az álhírt egy-egy facilitátor segítségével, majd érvelniük a döntésük mellett. Miután megvitattuk, hogy milyen szempontokat kell figyelembe venniük az álhírek kiszűrésénél, egy lokális cselekvési tervet kellett készíteniük, mellyel a saját szintjükön részt tudnak venni a klímaváltozás mérséklésében. Az órát a kerettantervben szereplő követelmények elsajátítása után tartanánk meg, tehát a rendszerezést, összefoglalást, az új ismeretek gyakorlatba való beépítését szolgálná. Elméletileg az összes diák rendelkezik a megfelelő tudással, így mindenki hozzá tudja tenni a maga ötletét, és így kialakulhat a kollaboratív tanulási módszer. Mivel egy-egy kollaboratív feladatnál sok időre van szükségünk, ezért bemutató óránkon csupán ezt az egy feladatot tudtuk megjeleníteni, többi ötletünket a feladatgyűjteményben tettük közzé. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be