Ez nem felesleges dráma! A Bánk bán értelmezésétől az IKT-eszközökkel támogatott közös tudásépítésig

Közzétéve2017-08-16 21:21:57
ÖtletgazdaFegyverneki Gergő, https://sites.google.com/site/gergobacsiinternetestanterme/
A projekt célja, hogy egy időben és nyelvben távol álló fontos magyar drámához, a Bánk bánhoz közelebb kerüljenek a tanulók, és motiváltak legyenek a mű többszempontú (keletkezéstörténet, színháztörténet, drámaelmélet, szövegértelmezés, befogadói elemzés) megismerésében. Mivel az osztálynak pozitív tapasztalatai vannak a digitális irodalmi projektekkel kapcsolatban, abban állapodtunk meg, hogy érdemes lenne a Bánk bánt is ezzel a módszerrel feldolgozni, de a korábbi online tudásépítő- és megosztó megoldásainkhoz képest valami újat kellene kitalálnunk. Egy közös gondolattérképes ötletelés után merült fel, hogy szerkesszünk a tragédia kapcsán közösen egy interaktív irodalmi újságot, amelyben egy magunk által fejlesztett mobilapplikáció segítségével megelevenednek a képek, akárcsak Harry Potter varázslatos világában a Reggeli Próféta lapja. Ebben a saját újságunkban gyűjtenénk össze azokat az IKT-s produktumokat (idővonal, szófelhő, gondolattérkép, prezentáció, rajzos illusztráció, kisfilm, interaktív tankockák, beszámolók), amelyeket a téma feldolgozása során készítenek el a tanulók, majd az összeállított munkánkat másokkal is megosztanánk. A projekt során fontos volt a projektszemlélet kialakítása és a 21. századi készségek fejlesztése. Különböző szerepekbe (projektvezető, főszerkesztő, újságíró, IKT-tanácsadó) szerepét és feladatkörét választhatták a tanulók.
A csatolt projekttervben látható, hogy tanórai keretek között először korábbi ismeretek alapján a sajtóműfajokról tanultakat ismételtük át, kijelöltük a projekt létrejöttéhez szükséges feladatokat, szerepköröket és határidőket. Ez után rászántunk két tanórát az IKT-s eszközök és alkalmazások megismerésére és használatára, a produktumok elkészítésének elkezdésére, amiket tanórákat kísérő délutáni szakkörben vagy otthoni munkában fejeztek be a gyerekek, végül a tudásmegosztásra és az ismeretek elsajátítására szenteltünk egy teljes tanórát, ahol olyan digitális-interaktív feladatokat is kaptak a gyerekek, amik arra ösztönötök őket, hogy ismerjék meg részletesen a Lámpaláz c. újság tartalmát. Az újság minden elemét a tanulók készítették el. A cikkek mellett a képek a Google Play Áruházból letölthető Lámpaláz nevű mobilapplikációnkkal megnyithatóak. Ezek a képek rejtegetik a különféle produktumokat, pl. egy, a diákom által elkészített kisfilmet Gertrúd megöléséről. Ezzel a mobiltechnológiával a gyerekek megtapasztalhatták a kiterjesztett valóság (AR) általi tanulás élményét is.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be