Kalandozás a matematika világában

Közzétéve2015-08-11 14:44:31
ÖtletgazdaPásztor Lászlóné,
Az óra 45 percében a tanulók egy távoli lakatlan sziget felfedezésére indulhatnak. Három hajóval, három csapatban kelnek útra: az Észbontók, a Matmesterek és a Kalandorok hajóival.
A gyerekeknek a tanult ismereteiket kell minél hatékonyabban alkalmazni, hiszen a feladatok az általános iskolai matematika tananyag számos témakörét érintik és a legtöbb feladványnak konkrét gyakorlati vonatkozása is van.
A tengeren a "pohárdal" eléneklésével (ráhangolás az órára, angolul is énekelhetik), amely kitűnő koncentrációfejlesztő gyakorlat is egyben, múlathatják az időt, valamint különböző figurák Tangram elemekből való kirakásával (ez lesz az időkitöltő feladat), melynek fejében a sziget szelleme jutalmul élelmet és ivóvizet ad a csapatoknak a visszaútra.
A tengeren hajózva palackpostával matematikai feladványokat kapnak a csapatok. Minden csapat különbözőt. Megfejtésükkel megszerezhetik a "Kincses-sziget" térképének darabkáit, melyet a három csapat közösen összeilleszthet egy teljes térképpé.
A csapatok a megoldásaikat az interaktív tábla segítségével mutatják be. Ilyenkor a csapatok segíthetik egymást, hiszen ha valamelyik feladvány megoldásában hiba marad, veszélybe kerül a továbbhaladás. Ám ha még így is hibás a megfejtés, mentőövként megoldhatnak egy matematikai anagrammát, és tovább folytathatják a kincskeresést.
Kikötve a szigeten a csapatok három pergamenen üzeneteket találhatnak egy bizonyos kincses ládika helyére vonatkozóan. Geometriai ismereteiket felhasználva "lokalizálniuk" kell a kincs helyét, közösen megszerkesztve azt az interaktív tábla segítségével.
A térkép azonban egy varázsceruzával lett rajzolva, így az összerakása után nem sokkal a rajta lévő írás "eltűnik". Így a következő feladatnál a gyerekek emlékezőképességére lesz szükség: reprodukálni kell a térképen rögzített információkat különböző kérdések megválaszolásával. Miután ez is sikeresen megtörténik, folytathatják útjukat a felfedezők.
A kincshez azonban egy patak hídján keresztül vezet az út, melyet a sziget szelleme őriz. Csak akkor juthatnak át a hídon, ha megfejtenek három egyperces, természetesen matematikai feladványt.
Végül a csapatok megérkeznek a kincses ládikához, melynél egy újabb próbatétel vár rájuk. A ládika zárját nyitó kód számjegyeit kell megfejteniük, majd a helyes kódot megtalálniuk. Végül kinyílhat a ládika, mely a kincset rejtette. A lakatlan sziget szelleme búcsúzóul arra biztatja a gyerekeket, hogy jöjjenek máskor is, hiszen számos kincs vár még rájuk a szigeten.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be