Minőségi ételek és italok - Mit vár el a munkaerőpiac?

2014 | Szakképzés | interkulturális tapasztalat, mobilitás, munkaerőpiac, nívódíjas projekt, szakmai gyakorlat, vendéglátás | Heves | Minőségi ételek és italok - Mit vár el a munkaerőpiac?

A Károly Róbert Főiskola FooDrinks című partnerségi projektjében hét ország különböző típusú intézményei – egyetemek, kamarák, nonprofit szervezetek és a gazdasági élet szereplői – fogtak össze. Az élelmiszerbiztonsággal foglalkozó projekt célja az volt, hogy a munkaerőpiac valós igényeinek megfelelő képzést dolgozzanak ki a leendő szakemberek számára. A mára már elérhető képzési programról és a projekt során szerzett tapasztalataikról dr. Bujdosó Zoltánnal, a projekt egyik koordinátorával beszélgettünk.

Ön miben látja a projektjük legnagyobb jelentőségét?

Fontos kiemelni, hogy nem csak a partnerek vettek részt a projektünkben, hanem egy sokkal szélesebb kör is, akiket azért vontunk be, hogy a készülő tantervekhez, illetve a tréning programokhoz alulról épülő, a szakmai elvárásokat figyelembe vevő alapot adjanak. Élelmiszertermelő cégekkel és vállalkozásokkal, civil szervezetekkel és kamarákkal működtünk együtt, mert kíváncsiak voltunk az ő véleményükre, az elvárásaikra, és azokra a kompetenciákra, amiket ők hiányolnak a jelenlegi képzéseinkből.

Hogyan épült fel a projektjük?

A projekt első felében megvizsgáltuk, hogy az élelmiszeripar területén dolgozó cégeknek, vállalkozásoknak milyen tapasztalataik vannak a jelenlegi képzéssel, illetve milyen elvárásaik a végzett szakemberekkel szemben. Ezek összesítése után ajánlásokat kaptunk arra, hogy a képzési programba milyen kompetenciafejlesztést építsünk be, majd elkezdtük kidolgozni a képzési tervet. Az utolsó három projekttalálkozón a külső partnerek véleményt mondhattak az eddigi munkánkról, így azonnal visszacsatolást is kaptunk a munkáltatók részéről.

Milyen hiányosságokat emeltek ki a jelenlegi képzéseket illetően?

Fejlesztendőnek ítélték például az informatika vagy a nyelvoktatás területét, de emellett leginkább azt az „átfogó látásmódot” hiányolták, ami egy-egy technológiának, vagy akár az egész ágazatnak az ismeretét jelenti.

Kiknek szól ez a közösen kidolgozott képzés?

Alapvetően olyan élelmiszeripari, illetve élelmiszerbiztonsági alap kompetenciákkal rendelkezőknek szól, akik szeretnék magukat tovább képezni ezen a területen. Leginkább az élelmiszerbiztonsági technikus képzéshez hasonlít, és mind közép- mind felsőfokú végzettséggel rendelkezők számára elérhető a Károly Róbert Főiskolán, illetve más intézmények is adaptálhatják, ha megfelelő laboratóriummal, infrastruktúrával és képzett oktatókkal rendelkeznek.

Pontosan milyen területeket takar az élelmiszerbiztonság?

Az első gondolata általában mindenkinek az, hogy ez az egészséges ételek és italok gyártását jelenti, de ennél jóval többről van szó: az élelmiszergyártás teljes folyamatát foglalja magába, illetve azt, hogy az egyes folyamatok biztonságosan működjenek. Tehát nem csak az a cél, hogy egészséges ételek kerüljenek ki, hanem az is, hogy a bekerülő alapanyagok, nyersanyagok és az ellátás is egészséges legyen, olyan technológiát használjanak, amely a környezetre kevésbé káros, fenntartható és a modern kor igényeinek is megfelel.

Mik voltak a legérdekesebb tapasztalataik a projekt során?

Minden projekttalálkozó alkalmával voltak ún. study visitek, amikor olyan élelmiszeripari egységeket látogattunk meg, ahol ez a folyamat már most is magas szinten zajlik. Ezekből rengeteg ötletet meríthettünk. Azokat az országokat emelném ki, amelyek tőlünk egy kicsit távolabb helyezkednek el földrajzilag, és a kultúrájukat tekintve is. Törökországban például olyan cégeket látogattunk meg, amelyekről magam sem gondoltam volna, hogy ilyen magas szintű élelmiszerbiztonsági eljárásokat alkalmaznak. Görögországban pedig a termelőknek és a feldolgozóknak olyan együttműködését ismerhettük meg, ami példaértékű lehet más országok számára is.

Az intézmény számára mit jelentett a projektben való részvétel – és az ezzel járó elismerés?

A főiskola több nemzetközi együttműködésben is részt vesz, és ezeknek a tapasztalatai hozzájárulnak a mostani projekt sikeréhez. Minden elismerés hatalmas presztízst jelent, különösen azoknak, akik érintettek az adott tevékenységben. De ennek a nívódíjnak az intézmény belső pr-jában is kiemelkedő szerepe van, növeli a dolgozók elhivatottságát és lojalitását. A kifele történő kommunikációt tekintve pedig a főiskola külső megítélését erősíti, hiszen kis felsőoktatási intézményként különösen nagy értékkel bír, hogy sikerült elnyernünk a nívódíjat.

Az interjút készítette: Győrpál Zsuzsanna

Intézmény: Károly Róbert Főiskola 

Projekt címe: FooDrinks – Quality Food & Drink European training Plan 

Koordinátor: Dr. Dinya László

Honlap: www.karolyrobert.hu

A képek kattintással nagyobb méretben is megtekinthetőek.

A 2014-es év további díjazottjairól ITT olvashat, a 2015-ös és 2016-os év Nívódíjas projektjeit pedig ITT tudja elérni!