Tiltott gyümölcs – Graffitizés legálisan, művészi szinten, Kecskeméten és Európában

2014 | | interkulturális tapasztalat, művészet, nyelvtudás | Bács-Kiskun | Katedra Gimnázium, Informatikai és Művészeti Szakközépiskola és Kollégium, Kecskemét

Címkék: Vizuális készségek, Kreatív gondolkodás, Személyes és társas készségek, Játék, Csoportdinamika kialakítása, Kísérletezés

A graffitizés és a street art témáját járták körül két éves Comenius együttműködésük keretében hét európai ország középiskolájának diákjai, köztük a kecskeméti Katedra Gimnázium, Informatikai és Művészeti Szakközépiskola és Kollégium tanulói. A Falak beszélnek című projektről Lukács Gyöngyi művésztanárt, a projekt koordinátorát kérdeztük.

Mit választana a projekt szlogenjének?

„Az alkotás nyelve közös – az alkotásban azonnal összehangolódnak az emberek, mindenki azonosulni tud a feladattal, tempóban, gondolkodásmódban egyaránt.” Nagymértékű nyitottságra, toleranciára és kooperációra van szükség a közös alkotómunkában. Sok élményt gyűjtöttünk azzal kapcsolatban, hogy különböző mentalitású, kulturális hátterű emberek hogyan tudnak együttműködni, hogy milyen nehéz néha alkalmazkodni és mennyire fontos elfogadnunk mások gondolatmenetét, munkatempóját, ami a déli és északi, illetve a különböző európai népek esetében más és más.

Modern és izgalmas a téma. Mit tart a vizuális projekt legfontosabb hatásának?

A street art, a graffitizés új felfedezésként hatott mindenkire, a tantestületre, a diákokra és a kollégákra egyaránt, annak ellenére, hogy a kortárs művészet jelen van a hétköznapokban. Megpróbáltuk feltérképezni, megérteni, elfogadni a szubkultúrának ezt az ágát, amely jelen van városaink közösségi terein, akaratlanul is hétköznapjaink részesévé válik és közízlés-formáló.  Ez volt igazából a két év feladata, amelynek megvalósítása hatalmas élmény és tapasztalat volt számunkra. Amit még fontosnak tartok, hogy ez egy vizuális projekt volt, amely komplex módon, sokoldalúan fejlesztette a diákok személyiségét. A kortárs alkotók megismerése segít eligazodni a diákoknak a saját koruk kultúrájában. A graffiti történetének feltérképezése, illetve a technikai megoldások pedig a kollégáknak is mutattak újat: megismertük a különböző irányzatokat, neves alkotókat, speciális eszközöket. Sok élményt gyűjtöttünk azzal kapcsolatban is, hogy különböző mentalitású, kulturális hátterű emberek hogyan tudnak együttműködni, hogy milyen nehéz néha alkalmazkodni, és mennyire fontos elfogadnunk mások gondolatmenetét, munkatempóját, ami a déli és északi, illetve a különböző európai népek esetében más és más.

El tudom képzelni, hogy a művészetekre különösen fogékony gyerekek számára jó kiinduló pont volt egymás jobb megismeréséhez, megértéséhez a kortárs művészek vagy akár Vasarely munkásságának kutatása is.

A témánk érintette a tolerancia, a kulturális és vallási sokszínűség, valamint a globális gondolkodás területeit is. A két év során több tolerancia tesztet készítettünk, amiből kiderült, hogy nagyon keveset tudnak a külföldiek tudományos, művészeti területen a magyar híres személyiségekről, tudósokról, művészekről, feltalálókról. Így aztán a gyerekekkel nagyon készültünk arra, hogy a projekttalálkozókon élvezhető formában tudjunk bemutatni a többi ország diákjainak olyan ismert személyiségeket vagy történelmi időszakokat, amik közös pontok lehetnek az országaink között: angol nyelven előadást tartottak a gyerekek a Franciaországban híressé vált magyar képzőművészekről, Vasarelytől kezdve kortárs fotóművészekig. Próbáltuk kiemelni az országok között lévő történelmi kapcsolatokat is, sikert aratott például a beszámolónk a lengyelekkel közös uralkodókról, vagy arról, hogy a törökökkel mennyi azonos kifejezésünk, közös szavunk van, amit hasonlóan is ejtünk ki. Egyébként a tesztek feldolgozása során egyértelműen kiderült, hogy a magyarokat kedvelték meg a leginkább. Ehhez hozzá kell tennem, hogy a két év alatt meg is tettünk ezért elég sok mindent.

Mi volt a leglátványosabb eredmény? Van olyan graffiti Kecskeméten, ami az óta is kint van a falakon?

Több falat is festettek a gyerekek, amit természetesen sok-sok kutatómunka, tréning és tervezés előzött meg: első lépésként az iskola falára készítettek graffiti tipográfiával ötvözött népi motívumokat, majd egy városi musicalhez készítettünk díszletet.  A magyarországi projekttalálkozón pedig a széchenyivárosi lakótelep szívében működő ifjúsági közösségi ház, a HELPI külső falára festhette fel minden diák egyéni üzenetét stencil technikával. Ezek a mai napig megtekinthetők. 

Milyen kézzel fogható eredménye van még a projektnek?

Rengeteg produktum készült a két év alatt, amelyet hosszasan lehetne sorolni, ezek közül kiemelném az általunk tervezett és nyomdai úton kivitelezett katalógust, a diákok munkáit tartalmazó falinaptárt, a szubkultúra kifejezéseit 7 nyelven tartalmazó kiadvány is. De a honlapunkon belelapozhatnak a graffiti szótárba és megtalálhatják a fiatalok társalgási kultúrájában most használatos kifejezések gyűjteményét is sok színes, fiatalos graffitivel együtt. Megleptük partnereinket a korábbi találkozókon készült fotókiállítással, ajándékként pedig más egyéb mellett szitázott pólót és linómetszetet készítettek tanulóink.  Továbbá egész DVD gyűjteményünk lett a két év eseményeiről, történéseiről.

Jól tudom, hogy a graffitizés tiltott Magyarországon?

Valóban, a graffiti készítés egy tiltott, nem elfogadott dolog, amit mi egy hétre legálissá tettünk, engedélyeztettük a városvezetéssel, ifjúsági közösségekkel, és elértük, hogy a lakók is elfogadják. Még egy újságcikk is megjelent ezzel a címmel „Büntetlenül graffitizhettek Kecskeméten”. Egyébként az, hogy a városban díszletet festhettek, vagy a már említett falfestésnél csinálhattak egy olyan dolgot, ami tiltott, még izgalmasabbá tette a gyerekek számára a munkát.  Sőt, már kaptunk további megkereséseket, hogy fessünk a szürke tűzfalakra, díszítsük tovább a városunkat.

Az interjút készítette: Fintáné Hidy Réka

Intézmény: Katedra Gimnázium, Informatikai és Művészeti Szakközépiskola és Kollégium, Kecskemét

Projekt címe: Walls Talk. Picturing Cultures on the Walls

Koordinátor: Lukács Gyöngyi

Honlap: http://www.katedra-iskola.hu/comenius.php

 A képek kattintással nagyobb méretben is megtekinthetőek.

A 2014-es év további díjazottjairól ITT olvashat, a 2015-ös és 2016-os év Nívódíjas projektjeit pedig ITT tudja elérni!