Közösségi média tippek és trükkök projektmegvalósítóknak.

Napjaink uralkodó kommunikációs csatornájává tagadhatatlanul a közösségi média vált. Magyarország a tavalyi évben 5,3 millió felhasználóval képviseltette magát a Facebookon a cég által közzétett 2019-re vonatkozó statisztikák szerint, de az aktív felhasználók száma egyre növekszik, hiszen másodpercenként 5 új Facebook profilt hoznak létre világszerte. Mindez a közösségi média tortájának csak egy szelete, ne feledkezzünk meg a többi felületről sem, mint például az Instagram, a TikTok vagy a Youtube! Görgetünk, kattintunk, lájkolunk, kommentelünk, bejelölünk, megnézünk, megosztunk, létrehozunk, és ha van kellő bátorságunk és motivációnk, akkor megnyomjuk a közzététel gombot.

Amilyen egyszerűnek tűnhet elsőre a közösségi média felületek használata, olyan könnyű elveszni a részletekben. Hogy ez pályázóinkkal ne forduljon elő, megosztjuk tippjeinket, hogy mire is érdemes odafi gyelni, ha a közösségi médiában szeretnénk kommunikálni projektünkről!

Építsünk biztos alapokra

Mielőtt létrehoznánk egy oldalt a projektünknek, vagy elkezdenénk gőzerővel tartalmat publikálni, fektessünk le biztos alapokat a projektet illetően, és gondoljuk át a következő kérdéseket: Kiket szeretnénk megszólítani, ki a célközönségünk? Mit szeretnénk feléjük kommunikálni? Mi a projektünk kulcsüzenete? Kit szeretnénk bevonni a projektcsapatból a közösségi média menedzsmentbe, ki tud nekünk segíteni?

Gyors tipp: Ellenőrizzük az oldalunk beállításait és hogy a névjegynél szerepel-e minden fontos adatunk és elérhetőségünk!

Válasszunk egy felületet

Gyakori, hogy a projektmegvalósítók azt hiszik, az összes létező közösségi média platformon jelen kell lenni ahhoz, hogy hatékonyan tudjanak kommunikálni a projektjükről. Több oldal és felület aktív menedzselése azonban rengeteg időt és energiát követel, így sokkal praktikusabb kiválasztani csak egy felületet, amit magabiztosan tudunk kezelni, illetve ahol elérhetjük a célközönségünket.

Gyors tipp: Természetesen lehet új platformokkal és módszerekkel kísérletezgetni, de fontos, hogy legyen egy fő felület, ahol aktívan tudunk kommunikálni a követőinkkel.

Találjuk meg a megfelelő stílust

Érdemes szem előtt tartani, hogy a közösségi médiában a kommunikációs stílus általában közvetlen, barátságos hangvételű, úgy is mondhatnánk, hogy olyan, mintha egy kedves ismerősünkhöz szólnánk, neki szeretnénk átadni minél érthetőbben az információt a projektünkről. Ugyanakkor, nagyon fontos, hogy a célcsoportunkhoz igazítsuk ezt a stílust, hiszen teljesen eltérően kommunikálhatunk a kollégáinkkal, szakmai vezetőkkel, mint például a fi atalokkal, diákokkal.

Gyors tipp: A legjobb megoldás, ha röviden, tömören és közérthetően fogalmazzuk meg az átadni kívánt üzeneteinket, mintha egy ismerősünknek szeretnénk elmondani a legfontosabb információkat.

Ismerjük a célközönséget

Elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk nemcsak a célközönségünk stílusával, de a szokásaival, alapvető demográfi ai adataival is, hogy a kellő időben és formában tudjuk átadni a kulcsüzeneteket. Szerencsénkre ezeket az információkat a Facebook és minden egyéb közösségi média felület a rendelkezésünkre bocsátja: az oldal elemzéseinél meg tudjuk tekinteni, hogy mikor aktívak az oldalunk követői, és itt tájékozódhatunk a nemek, életkorok és régiók százalékos megoszlásáról is.

Legyen stratégiánk

Nem kell több lapfüles, bonyolult táblázatokra gondolni, elég, ha tisztázzuk és vezetjük is valamilyen formában, hogy milyen gyakorisággal szeretnénk megosztani a tartalmakat, üzeneteket. A jó kommunikáció titka nem az, hogy naponta több alkalommal posztolunk, hanem az, hogy a követőink tudják, mikor számíthatnak tőlünk tartalomra. Így elég meghatároznunk, hogy heti hány alkalommal és mely napokon szeretnénk bejegyzést közzétenni, a közösségi média felületeken pedig be is tudjuk időzíteni az előre megírt anyagokat.

Gyors tipp: A stratégia kialakításához hasznos alapként szolgálhatnak az oldal elemzései és a célcsoportunk ismerete.

Használjunk képeket és videókat

A statisztikák kimutatják, hogy a felhasználók nem rajonganak a hosszú, egybefüggő szövegekért, általában nem olvassák végig a tagolatlan tartalmakat. A képek és videók viszont felkeltik az emberek figyelmét: a kreatív, jó minőségű vizuális anyagokkal visszanyerhetjük követőink lelkesedését. Megosztás előtt célszerű ellenőrizni, hogy a fotók, amiket használunk, biztosan ingyenesen felhasználható, jogtiszta képek legyenek, vagy olyanok, amiket mi készítettünk, és a projekthez kapcsolódnak.

Gyors tipp: Használjunk hangulatjeleket és tagoljuk a szöveget sorközökkel!

A cikk a Pályázati Pavilon 2020. őszi számában jelent meg.

Simon Boglárka
Tempus Közalapítvány

Utolsó módosítás: 2020.12.14.