Nemzetköziesítési stratégia

Sok szakképző intézmény rendszeresen valósít meg mobilitási projekteket, nemzetközi együttműködéseket, és természetesen ezek hozadékát vég nélkül lehet sorolni akkor is, ha nem terveztek velük hosszú távra. Könnyű azonban belátni, hogy ha ugyanazt a projektet ismételgetjük évről évre, ha a tapasztalatok hatására nincs változás, akkor ugyanazokat a hibákat is elkövetjük újra és újra, és kihagyjuk a kínálkozó lehetőségek javát. A tudatos építkezés megbízható eszközeként a stratégiai gondolkodás segíthet ezt elkerülni.

A stratégia kezdeményezésében az intézményvezetésnek döntő szerepe van, de ha azt szeretnénk, hogy az iskolánkat minden érintett a sajátjának érezze, és a jövőképpel is azonosulni tudjon, részvételük a közös gondolkodásban alapvető követelmény. Ha jól koordinálják, a stratégiaalkotásnak számos nem tervezett hozadéka is lehet, melyek szintén hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az intézmények megerősödve kerüljenek ki a folyamatból.

Csak olyan iskola tud hosszú távú stratégiát alkotni és megvalósítani, amelynek határozott képe van önmagáról, tudja, miért jött létre, miben különbözik másoktól, és tisztában van azzal is, hogy működése során milyen értékekre számíthat. A stratégiaalkotás meghatározó kérdése az is, hogy milyenek szeretnénk lenni, és miben kell változnunk, fejlődnünk ahhoz, hogy valóban olyanok legyünk, amilyenek lenni szeretnénk. A fejlesztendő területek meghatározásával persze csínján kell bánni, a kudarc kódolása lehet, ha egyszerre túl sokat azonosítunk belőlük. Arra is figyelni kell, hogy a fejlődés minden érintett számára érzékelhető legyen: ezért 3-5 éves stratégiában érdemes gondolkodni, és erre az időszakra kell meghatározni az akciótervet is, mely a célok elérését szolgáló tevékenységeket tartalmazza. A stratégiai gondolkodás önmagában nem feltétlenül jelent több munkát, de abban mindenképpen segít, hogy ugyanannyi munkával, sokkal messzebb jussunk.

Finnországban a stratégiai gondolkodás komoly hagyományokkal bír, az intézményi kultúra szerves része, amelyet a szakpolitika is támogat. A Finn Nemzeti Oktatási Tanács és a Nemzetközi Mobilitás Központja (CIMO) Strenght from international cooperation című, angol nyelvű kiadványa az intézményi stratégiaalkotás összetett folyamatán kalauzolja végig az érdeklődő intézményeket. Amellett, hogy bemutatja a főbb elemeit, egyúttal azokat a kérdéseket is összegyűjti, amelyeket az intézményi stratégia kapcsán végig kell gondolni ahhoz, hogy ne csak egy jól hangzó, de a gyakorlatban használhatatlan szöveg szülessen, hanem olyan dokumentum, amely irányt mutat, motivál és értelmes keretet ad az intézmény mindennapjainak.



Utolsó módosítás: 2015.03.18.