A világ legnagyobb szabású felsőoktatási kiállítása és konferenciája idén a virtuális térben valósult meg. A NAFSA: Association of International Educators rendezvénye minden évben több ezer, nemzetközi oktatási együttműködések terén jártas szakembernek biztosít lehetőséget a tapasztalatcserére.

Nemzetközi vásárok a virtuális térben - Tapasztalatok és tanácsok

A rendezvényen a Tempus Közalapítvány 8 munkatársa, valamint 11 magyar felsőoktatási intézmény 18 képviselője vett részt. A kiállításon több mint 60 virtuális standot tekinthettek meg a látogatók. A Tempus Közalapítvány által támogatott részvétel az online konferencián – ugyanúgy, ahogyan a hagyományos NAFSA rendezvényeken – a magyar felsőoktatási intézmények nemzetközi kapcsolatait kívánta támogatni, ismertebbé, vonzóbbá tenni a magyar felsőoktatást az amerikai és globális felsőoktatás piacán, valamint ösztönözni a magyar és egyesült államokbeli, illetve Európán kívüli együttműködéseket.

A rendezvény mind az 5 napja más-más téma köré szerveződött. A különböző felsőoktatási intézmények képviselői és oktatási szakértők mellett hallgatói és intézményi szolgáltatásokat nyújtó szervezetek munkatársai (pl. ügynöki hálózatok, diplomaelismertetéssel foglalkozó szervezetek, utazással, szállással és biztosítással foglalkozó hallgatói szolgáltatók stb.) vettek részt, illetve rendelkeztek virtuális standdal az online konferencián és kiállításon.

A NAFSA rendkívül rugalmasan és gyorsan reagált a COVID-19 járvány miatt kialakult helyzetre, hiszen pár hét alatt szervezte át online platformra a konferenciát és a kiállítást. Az előadások témái rendkívül aktuálisak voltak, értelemszerűen a járványhelyzet felsőoktatásra való hatását, az új helyzet kapcsán felmerült nehézségek megoldási lehetőségeit vizsgálták. Az előadások alatt is folyamatosan biztosított volt az élő chat, így lehetőség volt kérdéseket feltenni. Emellett egy jegyzet funkció is rendelkezésre állt a felületen: az előadások közben készített jegyzeteket később e-mailben megkapták a résztvevők. Az előadások visszahallgathatók, a kapcsolódó prezentációk pedig letölthetők voltak a felületről a rendezvényt követő egy hónapban. A poszterszekció is megvalósításra került virtuális módon, amelyen a TKA munkatársának is lehetősége volt előadást tartani Cooperation with Foreign Missions in Promoting Higher Education Abroad címmel.

  • Jól strukturált volt a virtuális stand, ahol minden promóciós anyagot elérhetővé tudtunk tenni
  • Lehetőség volt a kiállítókkal élő chat ablakon keresztül, valamint videószobákban felvenni a kapcsolatot, tárgyalást kezdeményezni.
  • Tekintettel arra, hogy az intézményi fókuszú kiállítások esetében kiemelten hangsúlyos a személyes jelenlét a tárgyalások lebonyolításához, egyértelműen látszott, hogy az online formában történő kapcsolatfelvétel nem helyettesítheti a személyes részvételt.

Hallgatók toborzása az online térben

A partnerkapcsolatokat építő konferenciák mellett a Study in Hungary egység egyre több virtuális hallgatótoborzó kiállításon is részt vesz. Korábban már jellemző volt az évi egy-két virtuális megjelenés, de a koronavírus hozta új helyzet miatt a legnagyobb kiállításszervezőknek át kellett alakítani az éves terveiket, és nagyobb hangsúlyt fektetni az interneten keresztül történő toborzásra. Óriási fejlesztések indultak, és 2020 júniusára már kész felületeket mutattak be, ahol láthattuk az új eredményeket.

GYAKORLATI TIPPEK

  • Az érdeklődők itt is közvetlen kapcsolatba léphetnek egy chat-box-on keresztül a kiállítókkal, ezen felül 15- 20 perces szemináriumokat is lehet tartani. Van, ahol előre felvett előadásokat, és van, ahol élő előadásokat kérnek a szervezők.
  • Érdemes alaposan előkészíteni a „standot” (tájékoztató videók, szóróanyagok, grafikai design, célrégióknak megfelelő intézményi leírások, marketing szövegek) és az intézmény marketing stratégiáját.
  • Ezen felül a kiállítók kapnak egy komplex marketing csomagot, ami részletesen bemutatja, hogy az adott régióban milyen eszközökkel célozzák meg a látogatókat. A szervezők igyekeznek alaposan felmérni az érdeklődők igényeit, így a közös háttérinformációval, a biztosított eszközökkel és a saját intézményi módszerekkel hatékonyan indulhatunk neki az őszi toborzó szezonnak.
  • Ha van rá lehetőség, érdemes bevonni volt vagy jelenlegi hallgatókat is, hiszen náluk hitelesebb forrás nem létezik. Ebben segítséget nyújthat az Alumni Network Hungary portál is, ahol többek között lehetőség van kapcsolatba lépni volt hallgatókkal egy-egy megjelenés előtt.

 

A cikk a Pályázati Pavilon 2020. őszi számában jelent meg.

DR. KOVÁCS LAURA ÉS TWENEBOAH GEORGINA
Tempus Közalapítvány, Study in Hungary egység

Utolsó módosítás: 2021.01.21.