A szakértő válaszol... (7.) - A lényeget, a lényeget! Hogyan öntsem szavakba pályázatomat?

A pályázat sikeressége szempontjából meghatározó az is, hogyan fogalmazzuk meg, hogyan öntjük szavakba a pályázatot.

Korábbi cikkünkben már adtunk néhány tippet ahhoz, hogyan is fogjunk neki a pályázatírásnak, de a pályázat sikeressége szempontjából meghatározó az is, hogyan fogalmazzuk meg, hogyan öntjük szavakba a pályázatot.

  • A megfogalmazás magabiztosságról árulkodjon: pontosan tudom, mit akarok, és meg is tudom csinálni – minden szavunkból ez sugározzon. Ezt csak úgy érhetjük el, ha valóban végig pontosan tudjuk, mit is akarunk csinálni, ehhez pedig elengedhetetlenül szükséges, hogy először a projekt tartalmát tervezzük meg (célok, tevékenységek, eredmények, indikátorok), csak utána fogjunk hozzá az űrlap kitöltéséhez.
  • A mondatokat kijelentő módban, jelen időben fogalmazzuk („a projekt keretében 18 új interaktív tananyagot dolgozunk ki”). Kerüljük a feltételes mód használatát („szeretnénk”, „tervbe lenne még véve”), illetve bármilyen bizonytalanságot sugalló megfogalmazást („esetleg sor kerülhet további iskolák bevonására is”, „szándékunkban áll, ha lesz rá forrás”). Semmiképpen ne sugalljunk olyan képet magunkról, hogy „-gatunk, -getünk”, azaz dolgozgatunk, fejlesztgetünk, de ki tudja, mi lesz az eredménye, felelősséget nem tudunk vállalni érte. A projekttervezés során meghatározott indikátorokat (mutatószámokat), a várt konkrét eredményeket többször, refrénszerűen ismételjük, szőjük bele a szövegbe, lehetőleg kiemelve.
  • A szöveg legyen tagolt, könnyen átlátható. Tagoljuk a szöveget bekezdésekre, hagyjunk üres sort a bekezdések között. Az indikátorokat, eredményeket, kulcsszavakat, lényeges információkat emeljük ki félkövérrel vagy aláhúzással, esetleg dőlt betűvel (ez utóbbi kevésbé látszik, és a bírálónak az aznapi sokadik pályázatnál bizony már fárad a szeme). Bátran éljünk a listajeles vagy számozott felsorolás lehetőségével: jól tagolják a szöveget, rendszerezettséget, átgondoltságot, magabiztosságot sugallnak (különösen a számozott felsorolás).
  • Általánosságban véve igaz, hogy szinte fontosabb rendszerezettnek, konkrétnak és magabiztosnak látszani, mint ténylegesen annak lenni. Az első benyomás öntudatlanul is erősen befolyásolja a bírálót a döntése meghozatalában, és lehet akármilyen objektív a pontozási rendszer, mindig megtalálja a módját, hogy a tagolt, átlátható, konkrétumokkal telezsúfolt pályázatot felpontozza, viszont a dagályos körmondatokból álló, tagolatlan szöveget, amiből nehéz kihámozni a lényeget, a konkrétumokat, lepontozza. Képzeljük magunkat a helyébe! Gyakran este későn, munka után bírál, fáradt, türelmetlen, hát persze, hogy rögtön annak a pályázónak kezd el drukkolni, amelyik szinte megkínálja, körbehízelgi egy olvasóbarát, könnyen áttekinthető, konkrét eredményekkel kecsegtető projekttervvel.
  • Tagoljuk a szövegeinket. Pályázó és bíráló közös problémája, hogy a pályázati kitöltő programok, e-űrlapok gyakran nem adnak lehetőséget kiemelésekre, behúzások, listajeles felsorolások használatára. Ilyenkor is alkalmazhatjuk viszont a bekezdések között az üres sort, tudunk számozott felsorolást készíteni, sőt, a listajeles felsorolást is imitálhatjuk a sor elején kötőjel használatával. A bírálók még az átlagnál is hálásabbak lesznek érte, mivel a tapasztalatok szerint ezekben az esetekben a legtöbb pályázó nem tesz erőfeszítéseket azért, hogy a korlátok ellenére is tagolja a szövegét.
  • Tömörítsük a mondandónkat. A pályázati űrlapok másik rákfenéje, hogy általában korlátozzák a kérdések többségénél a válasz maximális karakterszámát. Többnyire nem az a problémánk, hogyan töltsük ki a megadott karakterszámot, hanem az, hogyan zsúfoljuk bele a mondandónkat a néha irreálisan kevés karakterbe. Mondataink legyenek rövidek, könnyen érthetőek, kerüljük a sokszorosan összetett körmondatokat. Szorítkozzunk a tényekre, a konkrétumokra. A listajeles vagy számozott felsorolások esetében akár mondatokban sem kell fogalmaznunk, elég lehet a kulcsszavak, kulcsadatok felsorolása.

Gyakorlásképpen érdemes elvégezni egy olyan tömörítési gyakorlatot, aminek az eredményeit ráadásul jól használhatjuk majd a pályázatírói rohamfelszerelés részeként. Vágjunk is bele!
1. Vegyünk elő egy az intézményünket, szervezetünket jól bemutató leírást (elektronikus formában). Ha egy oldalnál hosszabb, először tömörítsük a lényeg kiemelésével egy oldalba (max. 3000 karakter).
2. Az egyoldalas szöveget tömörítsük 2000 karakterbe.
3. A 2000 karakteres szöveget tömörítsük 1000 karakterbe.
4. Az 1000 karakteres szöveget tömörítsük 500 karakterbe.
5. Az 500 karakteres szöveget tömörítsük egyetlen mondatba.

A gyakorlat elvégzése során szerzett rutint jól alkalmazhatjuk pályázatírásnál (mit is húzunk ki egy túl hosszú szövegből? miért? hogyan tudjuk ugyanazt tömörebben megfogalmazni?), ráadásul öt különböző hosszúságú bemutató szöveggel rendelkezünk az intézményünkről, amelyeket kész panelként építhetünk bele igény szerint a következő pályázatainkba.

A szerzőről:

Kapcsolódó tartalom:

Projektmenedzsment képzés

Utolsó módosítás: 2017.07.25.