Szövegértés és kötelező olvasmányok 21. századi feldolgozása

2018.03.23.

Hír | Köznevelés, Felsőoktatás, Szakképzés, Ifjúság, Civil szervezet

Készüljön velünk a Digitális Témahétre! Nézzen bele a kifejezetten magyartanárok számára összeállított gyűjteményünkbe a Digitális Módszertár ötleteiből.

A Digitális Módszertár hazánk egyik legnagyobb digitális pedagógiai ötleteket tartalmazó módszertára. Most egy olyan gyűjteményt adunk közre a módszertár ötleteiből, amelyet kifejezetten magyartanárok számára készítettünk. A gyűjteményben általános iskolától érettségiig találhatnak ötleteket a tanóráik gazdagítására: adaptálhatnak rövid órarészleteket vagy akár komplett projektterveket is. Több olyan módszert és eszközt találhatnak, ami más irodalmi művekre, tanulócsoportra, környezetre is könnyen adaptálható.

Olyan módszerekről és kreatív megoldásokról olvashatnak a linkekre kattintva, amelyeket szakértőink Digitális pedagógus díjjal vagy oklevéllel illették. Ez azt jelenti, hogy mind az eszközök kiválasztásában, mind a pedagógiai módszertanát tekintve kiemelkedőek.

Bízunk benne, hogy gyűjteményünk inspiráló lehet az IKT eszközök tanórai használatában. Osszák meg kollégáikkal és magyartanár ismerőseikkel!

A Digitális Módszertárban kereshet ötleteket egyebek közt témakör, életkor és szükséges eszközök szerint.

További ötletekre kíváncsi? Kövesse a Tanulás jövője Facebook oldalunkat, ahol a Digitális Témahétre készülve rendszeresen osztunk meg ötleteket és jó gyakorlatokat a Digitális Módszertárból!

A Tempus Közalapítvány Tudástárának Digitális Módszertára (digitalismodszertar.tka.hu) a tanítási gyakorlatot újszerű, interaktív módszerekkel, a tananyag feldolgozását IKT-eszközökkel megtámogató ötletek gyűjteménye, ahol közel 300 ötlet közül böngészhetnek az érdeklődők. Olyan, a pedagógiai tervezés és tanulásszervezés tárgykörébe tartozó dokumentumoknak, módszertani ötleteknek ad helyet, melyek a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását segítik az IKT-eszközök kreatív használatával, azok tanórai vagy tanórán kívüli alkalmazásával.

Ötletek 6-10 éveseknek

Bosányi Éva: A SIRÁLY A KIRÁLY IKT-S FELDOLGOZÁSA
A projekt kiváló lehetőséget ad a j-ly témakörének izgalmas elsajátítására, s fontos előnye, hogy csupán internetkapcsolatot és egy interaktív táblát igényel, nincs szükség tabletekre, sem tanulói számítógépekre.

Balássy Dávid: KALANDOZÁSOK RUMINIVEL
A kisdiákok Berg Judit: Rumini című könyvével ismerkednek meg, annak tartalmával (szereplők, helyszínek, eszközök) játszanak, végül saját képregényt készítenek. A kalandokra a Szélkirálynő kapitánya, Bojtos Benedek hívja meg a gyerekeket, s jutalmukat csak akkor nyerik el, ha sok-sok izgalmas akadályt, próbát kiállnak.

Ötletek 11-14 éveseknek

Bognár Amália: AJÁNLOTT OLVASMÁNY FELDOLGOZÁSA IKT-ESZKÖZÖKKEL
A projekt témáját Erich Kastner „Emil és a detektívek” című regénye adja. Kiemelt fejlesztési területek az internetes keresés és a netetikett.

Dénesné Szak Andrea: A LUDAS KÖZTÜNK VAN - DIGITÁLIS OKNYOMOZÓ PROJEKT
A projekt szerint Lúdas Matyi egy ma élő leszármazottja elégtételt szeretne a rossz hírbe hozott ősapja számára, ezért kutatócsoportokat kér fel a tények felderítésére. A tanulók videót készítenek, Socrative-ben versenyeznek, s még a Döbrögi Hírmondó is elkészül.

Antaliné Miss Lilla: EGRI CSILLAGOK- Z GENERÁCIÓRA HANGSZERELVE
Az Egri csillagok feldolgozása során a diákok elkészítik a szerző közösségi oldalát, várat építenek, képregényt szerkesztenek és QR kódot generálnak. A szereplőknek még saját avatár is jut, a diákok munkájáról pedig videó készül.

Dénesné Szak Andrea: JÓZSEF ATTILA ÉS ÉN – JÁTÉKOSAN
A hatórás József Attila projekt célja újszerűen, interaktív módon feldolgozni a költő életét és néhány művét. Szó esik családmodellről, a diákok anyukáiról, értékekről és öngyilkosságról. Az értékelés gamification alapú.

Ötletek 15-18 éveseknek

Vajda Éva: XIX.SZÁZAD KÖLTŐI A FACEBOOKON
A projekt célja a XIX. század magyar költészetének, a reformkor irodalmának összefoglalása. A feladat Kölcsey, Vörösmarty, Petőfi és Arany Facebook-profiljának létrehozása, melyet hosszas kutatómunka előz meg.

Csikó Szilvia: LOVAGOK AZ IDŐBEN - SZÖVEGÉRTÉS FEJLESZTÉSE AZ IPOO MINIMUM TANULÁSI MODELL ALAPJÁN IKT ESZKÖZÖK KREATÍV FELHASZNÁLÁSÁVAL
A módszertani ötlet a szövegértés és szövegalkotás fejlesztését az IPOO tanulási modellel kapcsolja össze. A lovagi erények középpontba állítása és az ehhez kapcsolódó feladatok döntő mértékben kooperatív csoportmunkában történő feldolgozásai jó lehetőséget teremtenek a szociális kompetenciák fejlesztésére is.

Kondorné Peidl Borbála: GAMIFIKÁCIÓS LEHETŐSÉGEK MADÁCH AZ EMBER TRAGÉDIÁJA CÍMŰ MŰVÉNEK TANÍTÁSÁBAN
A projekt központi témája Madách Imre „Az ember tragédiája” című műve. Egyszerre valósul meg strukturális gamifikáció az értékelésben, s tartalmi gamifikáció egy virtuális osztálytárssal való párbeszéd keretében - a házi feladatok játékosításával.

Fegyverneki Gergő: EZ NEM FELESLEGES DRÁMA! A BÁNK BÁN ÉRTELMEZÉSÉTŐL AZ IKT-ESZKÖZÖKKEL TÁMOGATOTT KÖZÖS TUDÁSÉPÍTÉSIG
A Bánk bán történetét feldolgozó irodalmi projekt során a diákok interaktív irodalmi újságot készítenek és egy saját mobilapplikációt is fejlesztenek. 


Töltse fel Ön is jó gyakorlatát a feltöltési időszakban (várhatóan Júliustól) és nyerjen Digitális pedagógus díjat!

Ide kattintva böngészhet a korábbi ötletek között a Digitális Módszertárban.

Utolsó módosítás: 2018.03.27.