Céges kapcsolatok, folyamatos értékelés és szülői elégedettség

2018.02.28.

Projekttükör | Szakképzés

Hazai és külföldi kamarákkal, vállalkozásokkal és tanműhelyekkel is aktív kapcsolatokat ápol az Egri Szakképzési Centrum Bornemissza Gergely Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma. A műszaki szakképzést folytató intézmény ezáltal is igyekszik megfelelni a munkaerőpiaci igényeknek. Emellett természetesen a tanulói, pedagógusi, iskolavezetési és intézményi igényeket és célokat is szem előtt tartják. Fábiánné Kovács Mária és Dorkóné Liptai Gabriella projektkoordinátorokat 2015. évi szakképzési mobilitási projektjük kapcsán kérdeztük ennek kihívásairól.

Milyen céges és kamarai kapcsolataik vannak?

Iskolánkban az építőipar, gépészet, faipar, könnyűipar, autóipar területéhez kapcsolódó szakmákban folyik szakképzés, ezért elsősorban a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával van kapcsolata intézményünknek, valamint a megyében elhelyezkedő kis- és nagyvállalatokkal. A gépjárműjavításban a legnagyobb partnerünk a KMKK Egri Területi Igazgatósága, és számos helyi autójavító vállalkozás és vállalkozó.

Hogyan lehet kiaknázni a kamarai kapcsolatokat?

A szakképzés területén minden szakképzési centrum, illetve tagintézmény a képzési struktúra miatt kötelezően kötődik a kamarákhoz. A felhasználható kamarai kapcsolatok fontos feltétele, hogy az iskola és a kamara között az együttműködés kitűnő legyen. Minden magyarországi kamarának kialakultak már az Európai Unióba való belépés óta a saját külföldi szakmai kapcsolatai, hiszen ők is pályáznak, hogy a saját tagjaikat tapasztalatcserére vigyék a nagyvilágba. Azt tudnánk tanácsolni, hogy a projektmenedzsment keresse meg a kamarai képviselőt, ismertessék a konkrét projektjük tartalmát, és kérjék abban a segítségüket, hogy a külföldi partnerkamarákhoz készítsenek számukra ajánlólevelet. A német kamaráknál például külön osztály foglalkozik a külföldi projektekkel, köztük az Erasmus+ pályázatokkal.

Vállalkozásoknál vagy tanműhelyben érdemesebb szakmai gyakorlatot tervezni?

Diákjaink teljesítettek külföldi szakmai gyakorlatot vállalatoknál és kamarai képzési központ tanműhelyében is. Mindkét formának megtaláltuk az előnyeit. A tanműhelyben jobban értenek a diákok nyelvén, jobban kiszolgálják az érdeklődésüket. Együtt vannak a tanulók, jobban boldogulnak azok is, akik a nyelvet kevésbé értik meg. A német kamaráknak nagyon jól felszerelt képzőközpontjaik vannak. Itt nemcsak a szakmát tanuló diákok töltenek el évenként néhány hetet, hanem a mestervizsgára és a felső szintű szakmai képesítésre készülők is. Itt találkozhatnak a legújabb technikákkal, anyagokkal és gépekkel. Amikor mi még itthon nem láttunk 3D nyomtatót élőben, a diákjaink már igen.Ilyen gépek ritkán fordulnak elő a kisvállalkozásoknál. A diákokat kísérő szakoktatóink ámulva nézték ezeket a műhelyeket, ők is kipróbálhattak új eljárásokat, gépeket, ötleteket kaptak elkészítendő munkadarabokhoz.  

A vállalkozásoknál viszont nagyon jól lehet látni, hogyan szervezik meg a munkát, hogyan tartják a kapcsolatot az ügyfelekkel. Kapcsolatokat lehet kiépíteni a további tapasztalatcserékhez. A vállalkozásoknál és vállalatoknál csak egy, legfeljebb két diákot fogadnak, így a diákjainknak a nyelvhasználaton kívül az önálló munkavégzéssel is boldogulniuk kell.  

Olvassa tovább az interjút!

További sikeres projektekről is szívesen olvasna? 
Ide kattintva böngészheti projektbemutatókból készült szűrhető adatbázisunkat.

Utolsó módosítás: 2018.02.28.