12 tipp nemzetközi alumni hálózat kiépítéséhez
2017.11.10.
Magazin | Felsőoktatás
A korábban Magyarországon tanulmányokat folytatott külföldi hallgatók összefogását célzó nemzetközi alumni hálózat kiépítése 2016-ban vette kezdetét a Campus Mundi projekt keretében.
Ennek egyik fontos eleme a hazai felsőoktatási intézményekkel való szoros együttműködés, aminek része az intézményi szintű alumni tevékenységek fejlesztését célzó képzések és tréningek szervezése, a nemzetközi tapasztalatok megosztása. A 2016. novemberében megtartott első ilyen képzési alkalom témája a nemzetközi alumni toborzása és elköteleződésének erősítése volt.
Carolyn Wever, az Amszterdami Egyetem Alumni Kapcsolatok Fejlesztéséért felelős irodájának igazgatónője a nemzetközi alumni elkötelezésének lehetséges módszereiről beszélt (ők maguk mintegy 140 ezer korábbi hallgatóval állnak kapcsolatban). PamelaBarrett, a Barton Carlyle nemzetközi oktatási tanácsadó cég igazgatója további toborzási fortályokkal is megismertette a résztvevőket.
Az alumni az intézményi brandépítés egyik eszköze.
- A nemzetközi alumni megszólítása és elkötelezése már a leendő külföldi hallgatók toborzásánál elkezdődik.
- A külföldi hallgatókat addig kell elkötelezni, amíg még az országban tanulnak, mivel hazatértünk után megszólítani őket rendkívül nehéz.
- A nemzetközi alumni tevékenység az intézmények nemzetköziesítési céljait is szolgálja – különös tekintettel a nemzetközi hallgatók toborzására –, ezért célszerű, ha a nemzetköziesítési stratégia részeként.
- Az alumninak nyújtott szolgáltatásokról, illetve további lehetséges igényeikről mindig érdemes közvetlenül az érintettektől tájékozódni, például kérdőívek segítségével.
- Érdemes szem előtt tartani, hogy az alumni hálózat kiépítése komoly beruházás, ami hosszú távon fog térülni mind egyetemeknek mind pedig az országnak.
- Az alumni munkatársak hatékony munkájának alfája és omegája a naprakész adatbázis. A különböző CRM rendszerek használata nagyban segítheti a napi munkát.
- A közösségi médiában való kapcsolattartás fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni. Figyelembe kell venni azt is, hogy a világ más tájain a kapcsolattartás eszközéül nem csak a nálunk is ismert és bejáratott platformokat használják a hallgatók.
- A tevékenységeink tervezése során mindig figyelembe kell venni, hogy az egykori hallgatók mely életciklusban járnak, az adott periódusban mennyire fogékonyak az ügyünkre. A pályájuk csúcsán lévők általában igen elfoglaltak, míg a frissen végzettek még lelkesek és könnyen aktivizálhatók, csakúgy, mint a friss nyugdíjasok, akiknek már több az ideje és a megosztandó tapasztalata.
- Az alumni tagoknak rendkívül nagy szerepe lehet egy intézmény nemzetközi promóciójában. A leghitelesebb az, ha ők a saját tapasztalatukra alapozva mondják el, miért jó az adott felsőoktatási intézményben tanulni. Hazatérve akár egy helyi öregdiák hálózat létrehozásában is segíthetnek, de számos marketingötlettel is szolgálhatnak.
- Nemzetközi alumnit nem lehet önkéntesek nélkül felépíteni és működtetni.
- A nemzetközi alumni tevékenységet – ugyanúgy, mint bármilyen más projektet vagy üzleti tevékenységet – időről időre felül kell vizsgálni, a tevékenység hatásainak folyamatos mérése kiemelkedően fontos feladat.
- A nemzetközi alumni tevékenységből fakadó előnyöket érdemes megismertetni az intézmény többi munkatársával és a felsővezetéssel is!
Szerző: Angyal Zsuzsanna, Tempus Közalapítvány, Kommunikációs egység
A cikket elolvashatja a Pályázati Pavilon 2017/tavaszi számának 33. oldalán.
Utolsó módosítás: 2017.11.27.