12 tipp nemzetközi alumni hálózat kiépítéséhez

2017.11.10.

Magazin | Felsőoktatás

A korábban Magyarországon tanulmányokat folytatott külföldi hallgatók összefogását célzó nemzetközi alumni hálózat kiépítése 2016-ban vette kezdetét a Campus Mundi projekt keretében. Ennek egyik fontos eleme a hazai felsőoktatási intézményekkel való szoros együttműködés, aminek része az intézményi szintű alumni tevékenységek fejlesztését célzó képzések és tréningek szervezése, a nemzetközi tapasztalatok megosztása.

A 2016. novemberében megtartott első ilyen képzési alkalom témája a nemzetközi alumni toborzása és elköteleződésének erősítése volt.

Carolyn Wever, az Amszterdami Egyetem Alumni Kapcsolatok Fejlesztéséért felelős irodájának igazgatónője a nemzetközi alumni elkötelezésének lehetséges módszereiről beszélt (ők maguk mintegy 140 ezer korábbi hallgatóval állnak kapcsolatban). PamelaBarrett, a Barton Carlyle nemzetközi oktatási tanácsadó cég igazgatója további toborzási fortályokkal is megismertette a résztvevőket.

 

 

Az alumni az intézményi brandépítés egyik eszköze.

 

  1. A nemzetközi alumni megszólítása és elkötelezése már a leendő külföldi hallgatók toborzásánál elkezdődik.
  2. A külföldi hallgatókat addig kell elkötelezni, amíg még az országban tanulnak, mivel hazatértünk után megszólítani őket rendkívül nehéz.
  3. A nemzetközi alumni tevékenység az intézmények nemzetköziesítési céljait is szolgálja – különös tekintettel a nemzetközi hallgatók toborzására –, ezért célszerű, ha a nemzetköziesítési stratégia részeként.
  4. Az alumninak nyújtott szolgáltatásokról, illetve további lehetséges igényeikről mindig érdemes közvetlenül az érintettektől tájékozódni, például kérdőívek segítségével.
  5. Érdemes szem előtt tartani, hogy az alumni hálózat kiépítése komoly beruházás, ami hosszú távon fog térülni mind egyetemeknek mind pedig az országnak.
  6. Az alumni munkatársak hatékony munkájának alfája és omegája a naprakész adatbázis. A különböző CRM rendszerek használata nagyban segítheti a napi munkát.
  7. A közösségi médiában való kapcsolattartás fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni. Figyelembe kell venni azt is, hogy a világ más tájain a kapcsolattartás eszközéül nem csak a nálunk is ismert és bejáratott platformokat használják a hallgatók.
  8. A tevékenységeink tervezése során mindig figyelembe kell venni, hogy az egykori hallgatók mely életciklusban járnak, az adott periódusban mennyire fogékonyak az ügyünkre. A pályájuk csúcsán lévők általában igen elfoglaltak, míg a frissen végzettek még lelkesek és könnyen aktivizálhatók, csakúgy, mint a friss nyugdíjasok, akiknek már több az ideje és a megosztandó tapasztalata.
  9. Az alumni tagoknak rendkívül nagy szerepe lehet egy intézmény nemzetközi promóciójában. A leghitelesebb az, ha ők a saját tapasztalatukra alapozva mondják el, miért jó az adott felsőoktatási intézményben tanulni. Hazatérve akár egy helyi öregdiák hálózat létrehozásában is segíthetnek, de számos marketingötlettel is szolgálhatnak.
  10. Nemzetközi alumnit nem lehet önkéntesek nélkül felépíteni és működtetni.
  11. A nemzetközi alumni tevékenységet – ugyanúgy, mint bármilyen más projektet vagy üzleti tevékenységet – időről időre felül kell vizsgálni, a tevékenység hatásainak folyamatos mérése kiemelkedően fontos feladat.
  12. A nemzetközi alumni tevékenységből fakadó előnyöket érdemes megismertetni az intézmény többi munkatársával és a felsővezetéssel is!

 

Angyal Zsuzsanna

Tempus Közalapítvány, Kommunikációs egység

A cikket elolvashatja a Pályázati Pavilon 2017/tavaszi számának 33. oldalán.

Utolsó módosítás: 2017.11.10.