20 év, 20 történet

2016.11.23.

Oktatás és képzés az EU-ban | Felsőoktatás, Köznevelés, Felnőtt tanulás, Nonprofit szervezet, Önkormányzatok, , Szakképzés

Születésnapi sorozatunk legújabb darabjai

A Tempus Közalapítvány idén ünnepli fennállásának 20. évfordulóját. Ebből az alkalomból olyan emberekkel beszélgettünk, akik pályázóként, szakértőként vagy a vezetőség tagjaként segíthetnek megmutatni, mi minden történt a szervezet háza táján, valamint a hazai és nemzetközi oktatás területén az elmúlt két évtizedben.

Születésnapi sorozatunk legújabb darabjai:

A nemzetköziség megkerülhetetlen az informatikai felsőoktatásban

Dr. Horváth Zoltán már a 90-es években bekapcsolódott különböző nemzetközi együttműködésekbe. Az ELTE Informatikai Kara a tudatos nemzetköziesítési folyamatoknak köszönhetően azóta számos hazai és nemzetközi elismerésben részesült. A Tempus Közalapítványtól 2014-ben STEM díjat kaptak, 2016-ban pedig a Felsőoktatás Nemzetközi Fejlesztéséért Díjat nyerték el kiemelkedően megvalósított projektjeikért. De interjúnkban a tanszékvezető arról is mesélt, hogy a Szovjetunió felbomlása idején milyen szerepe volt az internet elődjének.

Egerben ért földet a Svédországban felröpített lufi

15 évvel ezelőtt a Balassi volt Egerben az első általános iskola, amely bekapcsolódott a Tempus Közalapítvány által kezelt pályázati programokba. Koczkáné Redele Ilona másfél évtizedes koordinátori munkája során számos nemzetközi együttműködést – köztük egy nívódíjas projektet – valósítottak meg. Több ízben fogadtak nyelvtanárasszisztenseket, valamint tanár-továbbképzési pályázataikkal a Socrates időktől kezdve, az idei évben nyertes Erasmus+ mobilitási projektig, folyamatosan hozzájárulnak pedagógusaik szakmai fejlődéséhez.

Izgalmas kilátás az oktatás világára

A gödöllői iTStudy Hungary Számítástechnikai Oktató- és Kutatóközpont igazgatója, Hartyányi Mária 2005 óta dolgozik szakképzési szakértőként, emellett pályázóként, projektgazdaként is tevékenykedik. Szakterülete a matematika és az informatika, dolgozott tanárként a felsőoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben, de most nem a saját szakmai munkájáról mesélt, hanem arról, hogy melyik a kényelmesebb: a bíráló vagy a pályázó széke.

A felsőoktatás sokszínűbbé vált

Szinte nincs olyan, a Tempus Közalapítvány által koordinált pályázati program, amelyben ne lenne valamilyen szinten érintett dr. Gál József, a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának intézetvezető egyetemi docense. Már egyetemistaként is részt vett nemzetközi ösztöndíjprogramokban, oktatóként pedig a saját kompetenciáinak fejlesztésén túl a hallgatók nemzetközi tapasztalatszerzését és a külföldi hallgatók fogadását is aktívan támogatja. Véleménye szerint akkor tudunk reális képet alkotni a világról, ha nem csak a hazai iskolapadból szemléljük azt.

A 20 év, 20 történet sorozatban készült további interjúkat itt olvashatja el.

 

Utolsó módosítás: 2016.11.24.