Campus Mundi projekt

Az év egyik leginspirálóbb, legkimagaslóbb nemzetközi szakmai eseményeként tartják számon a felsőoktatásban a European Association for International Education (EAIE) szervezet éves, kiállítással egybekötött konferenciáját. Idén szeptemberben a hegyek övezte svájci városba, Genfbe érkezett hatezer oktatási szakember csaknem száz országból partnerkeresés és szakmai eszmecsere céljából. Három delegációtagot kérdeztünk arról, hogy mit is tud nyújtani a szervezet a magyar felsőoktatás népszerűsítésében és nemzetköziesítésében?

Szakmai fellegekben az EAIE éves találkozója után

„ÉS A VÉGÉN MINDENKI ÖSSZEÁLL EGY KÉPPÉ”

A Tempus Közalapítvány ötödik alkalommal állított ki az EAIE éves rendezvényén a Magyar Rektori Konferencia közreműködésével, felismerve annak fontosságát, hogy a globális méreteket öltő szakmai fórumon ott a helye a magyar felsőoktatásnak is. A 13 felsőoktatási intézmény képviselőjéből álló delegációban volt, aki először vett részt, míg más évek óta látogatja az eseményt, és volt olyan is, aki aktívan tevékenykedik az EAIE szakmai közösségén belül is. 

Az idén harmincadik évfordulóját ünneplő esemény „olyan szakmai találkozókat tett lehetővé, amelyekre szervezett keretek között, ilyen magas szakmai színvonalon másutt nem lett volna lehetőség”, összegzi tapasztalatait Adorján Kolos a Pannon Egyetem (PE) Erasmus és Campus Mundi intézményi koordinátora. A harminc év alatt az EAIE is átalakult, társadalmi szerepvállalása megkérdőjelezhetetlenné vált nemzetközileg. 

„Az évek legfeltűnőbb változása, hogy a konferencia az európai mivoltából egyre inkább globális képet alkot a felsőoktatásról. Míg hathét évvel ezelőtt a „Campus France” és „Study in Germany” voltak a legnagyobbak a kiállításon, mára a brazil, chilei, ausztrál és ázsiai standok veszik át a terület jelentős részét” 

- magyarázza az EAIE éves kiállítását 2011 óta látogató Leyrer Ágnes, a Közép-európai Egyetem (KEE) akadémiai együttműködésekért  felelős munkatársa.

A konferencia fókusza is évről-évre megújul. Az idei rendezvény mottója „Facing outward” a felsőoktatási intézmények közös felelősségvállalását, elkötelezettségét és a világra való nyitottságat szimbolizálja Dr. Válóczi Marianna tanszékvezető, a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) Keleti Üzleti Akadémiai Központ vezetője szerint. „A társadalmi felelősségvállalás, a tolerancia, az egymás iránti elfogadás és a környezetvédelem is központi témák voltak”, emeli ki a kiállítással párhuzamosan zajló konferencia előadásainak magas színvonalát és globális témákra való érzékenységét.

A SZEMÉLYES TALÁLKOZÁSOK EREJE

A Study in Hungary stand a magyar felsőoktatás egészét képviselte. Azonban a személyes intézményi képviselet

„kiváló alkalom az első kapcsolatfelvételre, néhány olyan kulcsinformáció megosztására a magyar felsőoktatásról és a saját intézményem szerepéről,  profiljáról, amely döntő lehet később egy esetleges partnerkapcsolat kialakításáról való döntés pillanatában”

- magyarázza a BGE képviselője. 

A standon való megjelenésen túl az intézményi képviselők legfőbb programja a partnerintézmények képviselőivel való személyes találkozások. „A szakmai beszélgetéseket illetően a résztvevők körét igyekeztünk azokból a partnerintézményekből kiválasztani, amelyekkel kiemelkedően jó a kapcsolatunk, másrészt pedig azon intézményekből, melyek irányában az utóbbi időszakban valamely oknál fogva csökkent a ki- és beutazó mobilitási kedv. Így az aktív intézményi kapcsolatainkat tovább erősítettük, míg a passzív partnerkapcsolatainkat újra gondoltuk” emeli ki a PE nemzetközi koordinátora a személyes találkozások hatékonyságát, amelyek sokszor hónapok levelezéseit válthatják ki. 

Az előre megszervezett találkozók Leyrer Ágnes szerint a létrehozott kapcsolatok felét teszik csak ki,

„a másik felét a fogadásokon, szekciókon és az esti rendezvényeken  szerzett új ismerősök adják. Ezek az informális kapcsolatok, ha intézményi együttműködésre kerül sor később, általában nagyon szorosak lesznek, hiszen kölcsönös bizalomra és barátságra épülnek, közös élményeken alapulva.” 

Bár a megjelenés a magyar delegáció összetartozását is erősíti, gyakran születnek barátságok szakmai kapcsolatokból, mégis érdemes kifelé nyitni és a kevésbé formális, de szervezett eseményekre is eljutni. „Minden ország és intézmény úgy érheti el a legnagyobb hatást, ha minél több fogadásra, támogatói partiba jut el: tehát a tipp, hogy sehova se a kollégáinkkal menjünk, mindig szóródjunk szét”, javasolja a KEE nemzetközi koordinátora a minél aktívabb partnerkapcsolat-építés érdekében. 

Idén a TKA a cseh és a lengyel nemzeti irodákkal karöltve az EAIE kiemelt országai közé tartozott. A három ország kapcsolódásának erősítésére és a nemzetközi láthatóság kihasználására a nemzeti irodák közösen egy kellemes hangulatú, esti fogadást tartottak, partneri kapcsolatok és személyes szakmai barátságok kialakítására bíztatva a megjelent 150 érdeklődőt. 

EGY KÖZÖSSÉG SZELLEMÉBEN A FELSŐOKTATÁSÉRT

Az EAIE nem csak az év pár napján várja a felsőoktatási szakembereket. Évközi képzésein, szakmai találkozóin túl a szervezet maga is nyitott az aktív tagok számára. „Attól függően, hogy valakinek mik az otthoni feladatai, érdemes kiválasztani egy Expert community-t”- tanácsolja Leyrer Ágnes az EAIE Professional Development Committee tagjaként. A szakértői közösségek nem csak a konferencián aktívak, hanem egész évben. 

„Bármilyen témában vagyunk jártasak, ez az EAIE vezetőségébe való bekerülésnek egy nagyon egyszerű módja. Minden témának van egy megválasztott Boardja, amelyhez online szavazáson keresztül, évente egyszer lehet bekerülni”

–  bíztatja a magyar intézményeket a szakmai szerepvállalásra és az intézményi láthatóság további növelésére. Az EAIE felsőoktatásban betöltött szerepét senki sem vitatja. „Kiemelkedően fontosnak tartom a működését, éppen a szakmai  függetlensége és a hagyományai alapján kivívott, megkérdőjelezhetetlen szakmai hitelessége miatt”, hangsúlyozza Dr. Válóczi Marianna. 

Mindemellett a globális változások közepette segít tájékozódni a szakmában, magában hordozva „azt az üzenetet, hogy aki követni akarja a felsőoktatásban zajló nemzetközi trendeket, és alkalmazkodni szeretne a jövő kihívásaihoz, annak képviselnie kell saját intézményét az éves szakmai seregszemlén”, emeli ki első EAIE konferenciája után Adorján Kolos. A különböző szakmai vélemények megmutatása és a párbeszéd lehetőségének megteremtése a szervezet működésének egyik alapelve.

„Ha szakmai felkészültségéhez mérten mindenki hozzá tud járulni valamivel a rendezvényhez, akkor a felsőoktatás szereplői olyan alkotó közösség tagjává válhatnak, ahol válaszokat kaphatnak a kérdéseikre, és a hibák keresése helyett inkább a hibákra adott válaszokra helyezik a hangsúlyt.”

Részt venni intézményi képviselőként nemzetközi szakmai eseményeken elkötelezettséget is jelent Leyrer Ágnes szerint. „Folyamatosan az intézményünket, a magyar felsőoktatást, sőt bizonyos szempontból egész Magyarországot képviseljük. Egy-egy rektor vagy nemzetközi referens, akivel találkozunk, általunk ítélheti meg, hogy később szeretnének-e együttműködni egyetemünkkel vagy akár más egyetemekkel Magyarországon. Így nézve a konferencián egymást is képviseljük, ami különös felelősséget, de egyben  az összetartozás érzését is adja.” 

 

MESTER-TAKÁCS TÍMEA
Tempus Közalapítvány, Study in Hungary

A cikk a Pályázati Pavilon 2018. őszi számában jelent meg.

Utolsó módosítás: 2019.01.25.