Javaslatok az interkulturális aspektus erősítésére a felsőoktatási intézményekben
- Nemzetközi egyetem identitás kialakítása („multik vagyunk”).
- Kötelező közös minimumként legyen egy etikai kódex, ami az egyetem minden polgárára vonatkozik, és ezt tudatosítsuk minden leendő diákban.
- A nemzetköziség érdekében minden döntésnél (pl. munkaerő-felvétel), minden programnál és kommunikációnál vegyük figyelembe a nemzetközi diákokra gyakorolt hatást (pl. kétnyelvűség és interkulturalitás).
- Emberi jogi, szenzitivitás és interkulturális tréningek, kurzusok kínálatának növelése (szabadon választható tárgyként vagy kötelezően).
- Az adminisztratív munkatársak támogatása: képzés, csapatépítés, kiégés elkerülése.
- Minőségbiztosítás: visszajelzés kérése az oktatók és az adminisztratív munkatársak nyelvi kompetenciájáról, adott esetben továbbképzés biztosítása.
- Ajánlott vagy akár kötelező mentorálás Erasmus kiutazás előtt.
- Angol nyelvű programok rendszeresítése (ne csak egy-egy fellángolás legyen).
- Angol nyelvű kurzusok számának növelése, ahol együtt tanulhatnak a külföldi és a magyar hallgatók, ezzel tudatosan is segítve az ismerkedést (pl. sok kis csoportos munka, közös elektronikus felületek, stb.).
- Közös társadalmi projektek külföldi és magyar hallgatók bevonásával (pl. karácsonyi vásár, jótékonysági gyűjtés, stb.).
- Közös kutatások, melyek révén érdekeltté lehet tenni az érintetteket a nemzetköziesítésben.
Kovács Mónika, PhD (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar) előadása alapján
Utolsó módosítás: 2018.09.03.