Az Európai Biztosság több mint 10 éve indította útjára az Europass portfóliót – amely akkor még csak a külföldi szakmai gyakorlatok igazolására szolgált, mára azonban 7 tagból álló dokumentumcsaláddá bővült. 2005-ös indulása óta foglalkozik a hivatalos Europass honlap koordinálásával Philippe Tissot, az Európai Szakképzés-fejlesztési Központ (Cedefop) munkatársa. Őt kérdeztük az elmúlt évek eredményeiről.

Mit kell tudni a munkádról?

1998 óta dolgozom a Cedefopnál. Ez az uniós ügynökség Thessalonikiben, Görögországban működik, és a feladata az Európai Bizottság és a tagállamok, valamint a társadalmi szereplők közötti közvetítés, az európai szakképzés és a külföldi szakmai gyakorlatok fejlesztése érdekében. 2000-ben kezdtem el a végzettségek átláthatóságával foglalkozni, és részt vettem az első Europass önéletrajz sablon fejlesztésében is. Így amikor az Európai Bizottság felkérte a Cedefopot az Europass portál működtetésére, természetesen önként jelentkeztem a feladatra. Jelenleg 4-en foglalkozunk a 27 nyelvű honlap karbantartásával és fejlesztésével. 

Mit szeretsz legjobban ebben a munkában?

A feladatok sokszínűségét: végigkövetem a folyamatokat az ötlettől a megvalósításig, az új fejlesztések kivitelezéséig, de foglalkozom dizájnnal, promócióval, beszerzéssel, szövegírással, fordítással is… Együttműködünk 34 uniós ország Europass központjainak munkatársaival, és a honlap látogatóival, a felhasználókkal is folyamatos kapcsolatban állok. Egyszóval, minden egyes munkanapom más és más, miközben a statisztikáink azt mutatják, hogy a munkánkat sikeresen végezzük.

Úgy tűnik, hogy az Europass egy sikertörténet?

Abszolút. Ján Figel uniós biztos azt a célt tűzte ki a 2005. január 31-i nyitókonferencián tartott beszédében, hogy 2010-re legalább 3 millióan használják az Europass-t az európai munkaerőpiacon. Ezt a célkitűzést túlteljesítettük: a 2016. októberi statisztikáink szerint már 75 millió online Europass önéletrajzot töltöttek ki a felhasználók Európa-szerte. Ilyen sikert senki nem jósolt a kezdetekkor.

Ettől függetlenül még sok teendőnk van: szeretnénk például formailag megújítani az Europass Mobilitási Igazolványt és tartalmilag is hozzáigazítani a napjainkban elérhető változatos mobilitási lehetőségekhez. Emellett a jövőben még nagyobb hangsúlyt fektetünk majd az interoperabilitásra, vagyis az Europass önéletrajzok különböző adatbázisokba (például a munkaadók által használt informatikai rendszerekbe) történő importálására is.

Az Europass dokumentumok célja, hogy összehasonlíthatóvá tegyék a különböző országokban szerzett ismereteket, készségeket és képesítéseket. Miért fontos ez?

A külföldi tanulmányok és szakmai gyakorlatok által egy új világ nyílik meg a fiatalok előtt. Az így szerzett tapasztalatok rugalmasabbá, toleránsabbá, önállóbbá és magabiztosabbá teszik őket. Ez valódi értéket képvisel a munkáltatók szemében. A megszerzett tudást és a végzettségeket igazoló Europass dokumentumok nagymértékben segítik a készségek és képességek bemutatását a hazai és külföldi munkáltatók számára, az online önéletrajz-szerkesztővel pedig igazán jó CV-t készíthetnek az álláskeresők, akár idegen nyelveken is.

A dokumentumcsalád 2015-ben lett 10, a magyar Europass Nemzeti Központot is működtető Tempus Közalapítvány idén lett 20 éves. Mit kívánnál a kollégáknak?

Mindenekelőtt köszönetet szeretnék mondani a magyar munkatársaknak az elmúlt évek példaértékű és professzionális együttműködéséért. Ezzel együtt hadd idézzem Humphrey Bogartot: „This is (only) the beginning of a beautiful friendship”. Boldog születésnapot, Tempus!

További információ az Europass dokumentumokról: www.europass.hu

Utolsó módosítás: 2016.12.13.