Az Építési Vállalkozók Országos Szövetsége 1998 óta vett részt a Leonardo programban. Tanártovábbképzésekre, tanulmányutak szervezésére, illetve fiatal dolgozók külföldi szakmai gyakorlatára pályáztak, 2011-ben és 2014-ben pedig mobilitási tanúsítványt is elnyertek. Jelenleg egy kőműves tehetséggondozó program megvalósításán dolgoznak, amely a korábbi leonardós tapasztalataikra épül. Az elmúlt csaknem 20 évről Pete Zoltánnal, az ÉVOSZ ügyvezető igazgatóhelyettesével beszélgettünk.

Melyik volt a legemlékezetesebb projektjük?

Mindegyiknek megvolt a maga érdekessége, erénye. Több száz tanár és oktató vett részt a továbbképzéseinken, és nagyszerű érzés volt látni az elégedettségüket. A német duális képzés fontos elemét jelentő, de sajnos a hazai képzésből hiányzó, ún. üzemen kívüli gyakorlati képzőközpontok felszereltsége, az ott folyó oktatás magas szakmai színvonala, valamint az oktatók felkészültsége és kiváló pedagógiai érzéke a továbbképzések résztvevői számára élvezetessé és emlékezetessé tették a projekteket, és a kollégák szinte „kikövetelték” az újabbak szervezését.
A fiatal dolgozók programjaiban pedig mindig akad egy-két rendkívüli személyiségű résztvevő. Esetükben öröm látni, hogy a projektek adta lehetőségekből milyen sokat tudnak profitálni. Az elmúlt évek egyik legnagyobb eredménye a francia Les Compagnons du Devoir-ral megvalósított együttműködés, melynek köszönhetően sokan kint tanultak tovább, és a Compagnon, azaz a mester címet is megszerezték.

Melyek voltak a legnagyobb sikereik az elmúlt 20 évben?

Büszkeséggel töltött el, amikor a külföldi gyakorlat során elsajátított többlettudásnak köszönhetően egy-egy fiatal jó eredményt ért el a szakmai versenyeken. 2015-ben például a WorldSkills versenyek történetében először kaptak aranyérmet magyar asztalosok, akiknek szakmai felkészítésében az egyik korábbi leonardósunknak kulcsszerepe volt.
A hazai és külföldi elismerések mellett sikernek könyvelem el, hogy nemzetközi tapasztalataink alapján kőművesek és ácsok számára gyakorló munkafüzeteket készítettünk, melyeket számos iskolában alkalmaznak. A német tapasztalatok pedig hozzásegítettek, hogy összeállítsuk a szárazépítő szakma SZVK-ját (Szakmai és Vizsgakövetelmények), és önálló szakmaként ismertessük el.

Milyen hosszú távú hatásai vannak ezeknek az együttműködéseknek?

A fiatal dolgozók estében jó néhányuk élete teljesen más irányba haladt tovább: szakmailag sokkal sikeresebbek és elégedettebbek lettek. Akik a Compagnon mesterképzését végigcsinálták, egészen más  lehetőségekhez jutottak. Tudásuk és képességeik alapján magas színvonalú szakmai munkákat tudnak vállalni, és hazatérve sikeres vállalkozóként dolgoznak.
Habár a tanárok és oktatók esetében ilyen közvetlen hatásról nem beszélhetünk, a kollégák tudása és szemléletmódja is tovább fejlődött, és az új ismereteket oktatói munkájukban  nagyszerűen tudják hasznosítani. A külföldi továbbképzéseknek köszönhetően egy jól működő „hálózat” jött létre a partner intézmények között, és számos olyan szakmai és baráti kapcsolat alakult ki, ami hosszú távon fennmaradt.

Koordinátorként mik a legfontosabb élményei és tapasztalatai?

Projektjeinkből magam is nagyon sokat profitálhattam. Számos külföldi partnerrel, köztük a fiatalokat fogadó építési vállalkozókkal, illetve a különböző gyakorlati képzőközpontok munkatársaival ismerkedhettem meg. Emellett a tanártovábbképző projektek során számos, szakképzést érintő, a tanárokat és oktatókat foglalkoztató problémáról szereztem tudomást, ami a szakmai munkámhoz is hasznos segítséget nyújtott.

Az interjút készítette: Győrpál Zsuzsanna

Utolsó módosítás: 2016.09.08.