Javaslatok az interkulturális aspektus erősítésére a felsőoktatási intézményekben

 

  1. Nemzetközi egyetem identitás kialakítása („multik vagyunk”).

  2. Kötelező közös minimumként legyen egy etikai kódex, ami az egyetem minden polgárára vonatkozik, és ezt tudatosítsuk minden leendő diákban.

  3. A nemzetköziség érdekében minden döntésnél (pl. munkaerő-felvétel), minden programnál és kommunikációnál vegyük figyelembe a nemzetközi diákokra gyakorolt hatást (pl. kétnyelvűség és interkulturalitás).

  4. Emberi jogi, szenzitivitás és interkulturális tréningek, kurzusok kínálatának növelése (szabadon választható tárgyként vagy kötelezően).

  5. Az adminisztratív munkatársak támogatása: képzés, csapatépítés, kiégés elkerülése.

  6. Minőségbiztosítás: visszajelzés kérése az oktatók és az adminisztratív munkatársak nyelvi kompetenciájáról, adott esetben továbbképzés biztosítása.
  7. Ajánlott vagy akár kötelező mentorálás Erasmus kiutazás előtt.

  8. Angol nyelvű programok rendszeresítése (ne csak egy-egy fellángolás legyen).

  9. Angol nyelvű kurzusok számának növelése, ahol együtt tanulhatnak a külföldi és a magyar hallgatók, ezzel tudatosan is segítve az ismerkedést (pl. sok kis csoportos munka, közös elektronikus felületek, stb.).

  10. Közös társadalmi projektek külföldi és magyar hallgatók bevonásával (pl. karácsonyi vásár, jótékonysági gyűjtés, stb.).

  11. Közös kutatások, melyek révén érdekeltté lehet tenni az érintetteket a nemzetköziesítésben.

Kovács Mónika, PhD (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar) előadása alapján

Utolsó módosítás: 2018.09.03.